ITPP2/443-1261/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1261/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Nabycie nowych kwalifikacji zawodowych - zwiększenie szans na nową pracę" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2011 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Nabycie nowych kwalifikacji zawodowych - zwiększenie szans na nową pracę".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Centrum realizowało w okresie od 1 września 2006 r. do 30 czerwca 2007 r. projekt w ramach Priorytetu 2, Działania 2.4 "Nabycie nowych kwalifikacji zawodowych - zwiększenie szans na nową pracę" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt skierowany był do pracowników publicznych i niepublicznych placówek oświatowych oraz służby zdrowia. Obejmował cykl kursów i szkoleń w zakresie obsługi komputera, obsługi urządzeń biurowych, nauki języka angielskiego, przeprowadzono zajęcia głównych zasad przedsiębiorczości oraz spotkań z doradcą zawodowym. Udział w projekcie wzięło 48 beneficjentów ostatecznych (uczestników).

W związku z realizacją projektu niezbędnym było poniesienie następujących wydatków:

* zakup obiadów dla uczestników szkoleń,

* zakup artykułów spożywczych, takich jak: kawa, herbata, paluszki itp.

* zakup laptopa,

* zamieszczenie ogłoszeń w prasie,

* wydanie broszur i plakatów informacyjnych,

* zakup artykułów biurowych,

* wykonanie teczek na materiały szkoleniowe z logo Europejskiego Funduszu Społecznego oraz naklejek,

* zakup materiałów szkoleniowych,

* zakup środków czystości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Centrum wskazało, że zgodnie z symbolem PKWiU 80.42.20 w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), jednostka szkoleniowa nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z organizacją kursów i szkoleń, ponieważ usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 - usługi edukacyjne. Ponadto Centrum nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupy związane z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, służą wyłącznie sprzedaży zwolnionej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W związku z tym, że realizacja projektu miała miejsce w okresie od 1 września 2006 r. do 30 czerwca 2007 r., niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący w tym okresie.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177. poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 7 tego załącznika wskazano jako zwolnione usługi edukacyjne - PKWiU ex 80.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Centrum nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizowało projekt polegający na organizacji szkoleń i kursów dla pracowników publicznych i niepublicznych placówek oświatowych oraz służby zdrowia. Projekt był dofinansowany ze środków publicznych, a efekty jego realizacji nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Usługi świadczone przez Centrum mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 usługi edukacyjne.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Centrum nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nabyte usługi i towarów nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl