ITPP2/443-1254/14/AW - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na opracowaniu i wydaniu przewodnika w formie papierowej i elektronicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1254/14/AW Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na opracowaniu i wydaniu przewodnika w formie papierowej i elektronicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.), uzupełnionym w dniu 5 listopada 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na opracowaniu i wydaniu przewodnika w formie papierowej i elektronicznej pt. "P..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 5 listopada 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu polegającego na opracowaniu i wydaniu przewodnika w formie papierowej i elektronicznej pt. "P...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 20 grudnia 2013 r. Stowarzyszenie złożyło do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie pomocy, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na opracowanie i wydanie przewodnika w formie papierowej i elektronicznej pt. "P...". Przewodnik ten umożliwił poznanie zakątków Powiatu pod względem tradycji, kultury i historii. Ponieważ nie wszyscy preferują formę elektroniczną, Stowarzyszenie postanowiło wydać go również w formie papierowej w trzech językach: polskim, niemieckim i angielskim.

Przewodnik składa się z map z naniesionymi trasami rowerowymi, opisu ciekawych miejsc oraz zdjęć. Folder wydany jest w formacie A6, czterdziestostronicowy, druk na papierze kredowym, okładka dwustronna foliowana, druk kolorowy, oprawa zeszytowa, dodatkowo 6 wkładek formatu A6. Planowaną grupą docelową są mieszkańcy Powiatu, osoby spoza terenu Powiatu oraz zagraniczni goście odwiedzający Powiat. Przewodnik wydrukowano w ilości 1.000 szt. Jest on wykorzystywany na różnego rodzaju imprezach masowych, spotkaniach oraz wystawach, w których bierze udział Stowarzyszenie. Ponadto przewodnik przekazano nieodpłatnie 6 gminom Powiatu, tj. Gminom B., D., O, P. K., R i T., partnerom z Gminy W., Starostwu Powiatowemu, Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej oraz osobom zainteresowanym poznaniem i zwiedzaniem obszaru Powiatu.

Koszt całkowity wydania przewodnika wynosił 7.954,50 zł, w tym kwota 4.920,00 zł przyznana w ramach PROW na lata 2007-2013. Pozostałe koszty, czyli 3.034,50 zł, wypracowane są w formie wolontariatu przez członków Stowarzyszenia. Poniesione koszty nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. operacji Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT ujęty w cenie zakupu towarów i usług przeznaczonych na działalność statutową nie podlega odzyskaniu, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle ww. przepisu, Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT ze względu na wielkość obrotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cyt. wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z treści wniosku - Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym, gdyż korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a poniesione wydatki nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi, to nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Ponadto, nie przysługuje prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności korzystania przez Stowarzyszenie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, gdyż nie postawiono w tym zakresie pytania i nie przedstawiono stanowiska, a fakt ten przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl