ITPP2/443-125/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-125/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2009 r. (data wpływy 18 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług koszenia traw i porostów na wałach przeciwpowodziowych, kanałach, rzekach, rowach zaporach, poboczach dróg i innych terenach zielonych oraz udrożniania rowów melioracyjnych poprzez wykaszanie z dna porostów, usuwanie krzewów i odmulanie - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług koszenia traw i porostów na wałach przeciwpowodziowych, kanałach, rzekach, rowach, zaporach, poboczach dróg i innych terenach zielonych oraz udrożniania rowów melioracyjnych poprzez wykaszanie z dna porostów, usuwanie krzewów i odmulanie z dna.

W przedmiotowym wniosku, oraz w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi polegające na wykonaniu robót związanych z utrzymaniem śródlądowych wód powierzchniowych istotnych do regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa oraz urządzeń melioracji wodnych podstawowych i szczegółowych, związanych z wykaszaniem traw i porostów na wałach przeciwpowodziowych, kanałach, rzekach, rowach melioracyjnych, zaporach, poboczach dróg i innych terenów zielonych. Roboty dotyczące wykoszenia rowów melioracyjnych w większym zakresie dotyczą okoszenia skarp z traw i porostów, zaś w mniejszym dotyczą wykaszania porostów z dna rowów melioracyjnych. Zadania, które są do wykonania (tj. wykoszenie rowów melioracyjnych) stanowią jedną całość. Procentowo okoszenie dna rowu melioracyjnego do pozostałych czynności ma się jak 1:9. Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć są sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w następujący sposób - koszenie traw, porostów na wałach przeciwpowodziowych, zaporach, poboczach dróg i innych terenach zielonych - PKWiU 01.41.12-00.00 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni." - usługi polegające na udrożnieniu rowów odwadniających, melioracyjnych poprzez wykoszenie z dna porostów, usunięcie krzewów i odmulenie - PKWiU 45.24.12-00.00 "Roboty ogólnobudowlane związane z budową zapór, kanałów irygacyjnych i akweduktów".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi opisane powyżej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 01.41.12-00.00 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni", oraz czy opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z utrzymaniem śródlądowych wód powierzchniowych oraz urządzeń melioracji wodnych związanych z wykaszaniem traw i porostów na wałach przeciwpowodziowych i innych terenów zielonych mieszczą się w grupie PKWiU 01.41.12-00.00 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni", co zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 135 do ustawy o podatku od towarów i usług powinno być opodatkowane 7% stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to - w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), do celów podatkowych do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. W praktyce gospodarczej występują jednak sytuacje, w których zestaw czynności podlegających opodatkowaniu dla celów podatku od towarów i usług traktowane są jako jedna kompleksowa usługa. Dzieje się tak w sytuacji, gdy wykonywany przez dany podmiot zestaw czynności jest ze sobą tak ściśle powiązany, że w sensie gospodarczym tworzy jedną całość, jedną transakcję.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 135 ww. załącznika wymienione zostały "Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt" sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 01.4.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pan świadczyć usługi polegające na koszeniu traw i porostów na wałach przeciwpowodziowych, zaporach, poboczach dróg i innych terenach zielonych, które sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 01.41.12-00.00 "Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych". Ponadto przedmiotem usług świadczonych przez Pana będą usługi udrożnienia rowów odwadniających, melioracyjnych poprzez wykoszenie z dna porostów, usunięcie krzewów i odmulenie, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 45.24.12-00.00 "Roboty ogólnobudowlane związane z budową zapór, kanałów irygacyjnych i akweduktów". Wskazał Pan, że roboty dotyczące wykaszania rowów melioracyjnych, w większym zakresie (90%) dotyczą okoszenia skarp z traw i porostów, a w mniejszym wykoszenia porostów z dna rowów melioracyjnych (10%). Zadania te stanowią jednak jedną całość.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz opisu zdarzenia przyszłego dokonanego przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że jeżeli z dokumentów stanowiących podstawę działania (umowa, kontrakt lub inny dokument o podobnym charakterze) będzie wynikało, że usługi świadczone na rzecz zleceniodawców stanowią usługi sklasyfikowane w grupowaniu 01.41.12-00.00, to - jako wymienione w poz. 135 załącznika nr 3 - będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy przedmiotem świadczenia będzie usługa złożona dotycząca wykaszania rowów odwadniających i melioracyjnych, na którą składa się czynność okoszenia skarp z traw i porostów (90% usługi) oraz czynność wykoszenia porostów z dna rowów melioracyjnych (10% usługi), to - o ile - czynności te sklasyfikowane będą w grupowaniu 01.41.12-00.00 usługa ta, jako całość podlegać będzie opodatkowaniu 7% stawką podatku.

Stwierdzić należy, że w związku z treścią art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z tego też powodu organ wydający interpretację dokonał analizy merytorycznej opisu zdarzenia przyszłego oraz przedstawionego stanowiska w oparciu o informacje zawarte we wniosku, natomiast załączony do niego dokument nie był przedmiotem merytorycznej analizy.

Jednocześnie należy wskazać, iż organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikowania towarów i usług do właściwych grupowań PKWiU wobec czego niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikacje wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl