ITPP2/443-123B/08/AK - Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-123B/08/AK Prawo spółki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2008 r. (data wpływu 11 lutego 2008 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) oraz z dnia 3 kwietnia 2008 r. (data wpływu 10 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących udzielone premie pieniężne.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka w umowach handlowych ze swoimi kontrahentami ma określone warunki handlowe i ustalone wynagrodzenia za wspólną współpracę:

*

wynagrodzenie w wysokości 1 % od obrotu (dokonanej sprzedaży towaru) w rozliczeniu kwartalnym, miesięcznym lub rocznym (zależy od umowy),

*

za dokonanie zakupów towarów powyżej progu 1.500.000 zł premia 3%,

*

rabat potransakcyjny 1 % od obrotów rocznych,

*

wynagrodzenie za terminową płatność 1 % od kwoty wpłaty,

*

niedokonywanie nabyć podobnych towarów od innych klientów 2% od obrotu,

*

prowizja bezwarunkowa 1 % od obrotów netto,

*

prowizja warunkowa dodatkowo 0,5 % obrotów po przekroczeniu 40 sklepów,

*

wynagrodzenie roczne za zakup produktów 3 % od obrotu netto w przypadku dokonania

u dostawcy przez cała grupę zakupową na kwotę powyżej 1.000.000 zł netto.

Spółka dokonuje sprzedaży drobnicowej, są to faktury na kilkanaście złotych ale w dużych ilościach (np. jednemu klientowi w okresie jednego miesiąca wystawionych jest 97 faktur na sumę 23.086,17 zł). Udzielanie rabatu do każdej transakcji jest nieekonomiczne i czasochłonne. Spółka na dzień dzisiejszy wystawia za świadczenie wyżej wymienionych usługi faktury VAT, ale ze względu na wyrok NSA oraz art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług, niektóre firmy zwracają faktury, żądając wystawienia not księgowych. Spółka otrzymuje również i faktury VAT za premie pieniężne, rabaty posprzedażowe bezwarunkowe i warunkowe jak i noty księgowe, w zależności od klienta.

W pismach uzupełniających opis stanu faktycznego Spółka wskazała, iż prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - stawkami 22%, 7%, 3% oraz jest podatnikiem, który zarówno otrzymuje faktury VAT z tytułu premii pieniężnych, jak też świadczy takie usługi wobec swoich klientów i wystawia faktury VAT z tytułu premii pieniężnych (i tytułów pokrewnych). Wyjaśniono również, iż wynagrodzenie za terminowa płatność 1% od kwoty wypłaty wyliczane jest i dotyczy ogółu obrotów netto z klientem w rozliczeniu za miesiąc lub kwartał i jest to wynagrodzenie za dobre zachowanie - dotrzymanie terminów płatności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy otrzymaną od klienta fakturę VAT na premię pieniężną można odliczyć od podatku należnego. Czy nie ma tu zastosowania tryb art. 108 ustawy o podatku od towarów i usług i przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo odliczać podatek wykazany na otrzymanych od swoich klientów fakturach VAT za premie pieniężne, gdyż zgodnie z art. 14 § 3 Ordynacji podatkowej zastosowanie się przez podatnika do interpretacji z dnia 30 grudnia 2004 r. wydanej przez Ministra Finansów chroni podatnika przed wszczęciem postępowania w sprawach o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie, nie nalicza się odsetek za zwłokę oraz nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ochrona ta trwa do momentu zmiany lub uchylenia wydanej interpretacji czy tez zmiany przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie definicji świadczenia usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W związku z powołanymi wyżej przepisami należy stwierdzić, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę określonych zachowań tj. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane w pewnym okresie dostawy, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. Należy uznać, że wypłacone premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką gratyfikację, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonywaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiekolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca udziela swoim kontrahentom premii pieniężnych za ustalone okresy (miesięczne, kwartalne lub roczne): z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów w wyznaczonych okresach, za terminową płatność, za niedokonywanie nabyć podobnych towarów od innych klientów. Świadczenia te odnoszą się do całokształtu zrealizowanych transakcji sprzedaży w tych okresach i nie są odnoszone do pojedynczych transakcji.

Zatem uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna jest ściśle uzależniona od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się kupującego w stosunku do Wnioskodawcy i stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Spółki. Istnieje wyraźny stosunek prawny pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą w wykonaniu, którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym okoliczności istnienia możliwości dochodzenia roszczeń o wykonanie świadczenia, które związane są z tym stosunkiem prawnym pozostaje bez znaczenia. Jako zapłatę za wykonaną usługę nabywca (kontrahent Wnioskodawcy) otrzymuje premię pieniężną.

W konsekwencji w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, premia pieniężna wypłacona z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów w wyznaczonych okresach, za terminową płatność, za niedokonywanie nabyć podobnych towarów od innych klientów stanowiła wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W związku z tym należy uznać, że przysługiwało Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez kontrahenta dokumentującej odpłatne świadczenie usług w zakresie o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 przy uwzględnieniu innych ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług (z wyłączeniem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy).

W tym miejscu wskazać należy, iż pismo Ministra Finansów Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, które zostało wydane jako interpretacja w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie uległo zmianie i nadal obowiązuje.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl