ITPP2/443-1236/11/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1236/11/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011 r. (data wpływu 2 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa z przebudową..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa z przebudową...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pn. "Rozbudowa z przebudową..." w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej", objętego PROW na lata 2007-2013 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W wyniku realizacji projektu zostanie osiągnięty cel polegający na zwiększeniu możliwości i jakości dostarczanej wody do mieszkańców Gminy. Zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym powyższej operacji, zostaną wykonane następujące prace:

1.

roboty budowlane,

2.

roboty sanitarne,

3.

rozbudowa z przebudową ujęcia wody suw,

4.

instalacja elektryczna budynku hali technologicznej ujęcia wody suw oraz kabli sterowniczych zasilających sondy w zbiornikach wyrównawczych.

Zadanie inwestycyjne, wg umowy, zostanie zakończone do dnia 30 września 2011 r. W okresie wcześniejszym ujęcie wody administrowane było przez spółkę. Z dniem 15 lipca 2011 r. Gmina przyjęła i eksploatuje budynek hydroforni wraz z siecią wodociągową w obrębie trzech wsi i osiąga przychody z tytułu sprzedaży wody. Właścicielem istniejącej infrastruktury jest Gmina, która także jest jej użytkownikiem i świadczy usługi z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę. Odpowiedzialność za rozliczenie (wystawienie faktur), dostarczanie wody i odprowadzanie podatku należnego ciąży na Gminie. Jednocześnie z dniem 15 lipca 2011 r. Gmina zawarła umowę z ww. spółką, dotyczącą technicznej obsługi i nadzoru oraz utrzymania w ruchu stacji uzdatniania wody wraz z siecią wodociągową w obrębie trzech wsi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek od towarów i usług poniesiony przez Gminę w związku z realizacją ww. projektu będzie podlegał zwrotowi przez urząd skarbowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w świetle obowiązujących przepisów ma możliwość odzyskania podatku na zasadach ogólnych, ponieważ osiąga przychody z tytułu prowadzonej działalności (opłaty za sprzedaż wody) i odprowadza z tego tytułu podatek należny podatek.

Gmina wskazała, że w świetle obowiązujących przepisów prawa, podatnikom zarejestrowanym jako "VAT czynni" przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Skorzystanie z tego prawa uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Jeżeli nabywane towary i usługi w całości związane są ze sprzedażą opodatkowaną, to podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub zwrot różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z przedmiotową inwestycją, gdyż występuje związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, t.j. usługami dostarczania wody dla mieszkańców Gminy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zasadność zwrotu podatku naliczonego nie była przedmiotem oceny tutejszego organu, bowiem taka ocena może być przeprowadzona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy I instancji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl