ITPP2/443-1232/12/EK - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług organizacji szkoleń dotyczących robotyki i automatyki dla uczniów liceów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1232/12/EK Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług organizacji szkoleń dotyczących robotyki i automatyki dla uczniów liceów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 8 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 29 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych dotyczących robotyki i automatyki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 29 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych dotyczących robotyki i automatyki.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka ("Wykonawca") podpisała umowę o realizację zajęć z robotyki i automatyki dla 36 uczniów i uczennic z liceów Gminy G.K., w ramach projektu "R.", realizowanego przez tę Gminę, w partnerstwie z inną firmą ("Zamawiającym"), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII "Promocja integracji społecznej", Działanie 7.3 "Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji". "Organem prowadzącym dla licealistów uczestniczących w projekcie" jest Gmina. Zawarte w umowie zajęcia są finansowane w 15% z BP i w 85% z EFS.

Zamawiający prowadzi działalność gospodarczą w zakresie doradztwa gospodarczego na terenie całego kraju. Prowadzi szereg działań społecznych, skupiając się na wdrażaniu nowoczesnych form nauczania przedmiotów ścisłych. Równoległym nurtem działalności Zamawiającego są szkolenia realizowane przez pracowników i współpracujących specjalistów z wielu dziedzin.

Jako realizator zajęć specjalistycznych Spółka miała obowiązek zapewnić: kadrę trenerów, materiały dydaktyczne, sprzęt, materiały do pracy dla uczestników, praktyczne przygotowanie uczniów i uczennic do udziału w festiwalu na zakończenie projektu, przygotowanie eksponatów i innych materiałów niezbędnych w prezentacji osiągnięć.

Wynagrodzenie Spółki współfinansowane było ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Po wykonaniu usługi Spółka wystawiła Zamawiającemu fakturę z zastosowaniem zwolnienia od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowanie zwolnienia w zakresie wykonywania usługi szkoleniowej dla uczniów liceów w zakresie robotyki i automatyki jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym we wniosku oraz jego uzupełnieniu, przeprowadzone zajęcia z robotyki i automatyki dotyczyły uczniów liceów-beneficjentów projektu, którego ideą jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu (również wykluczeniu na rynku pracy), wobec czego uznano, że mogą być traktowane jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i w związku z tym mają zastosowanie przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Spółka stwierdziła, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Wskazała, iż zastosowanie zwolnienia uważa się za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 str. 1 z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Ponadto należy wskazać, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka podpisała umowę o realizację zajęć z robotyki i automatyki dla 36 uczniów i uczennic z liceów Gminy G.K., w ramach projektu realizowanego przez tę Gminę, w partnerstwie z inną firmą ("Zamawiającym"), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zajęcia finansowane są w 15% z BP i w 85% z EFS.

Zamawiający prowadzi działalność gospodarczą w zakresie doradztwa gospodarczego na terenie całego kraju. Prowadzi szereg działań społecznych, skupiając się na wdrażaniu nowoczesnych form nauczania przedmiotów ścisłych. Równoległym nurtem działalności są szkolenia realizowane przez pracowników i współpracujących specjalistów z wielu dziedzin.

Jako realizator zajęć specjalistycznych Spółka miała obowiązek zapewnić: kadrę, materiały dydaktyczne, sprzęt, materiały do pracy dla uczestników, praktyczne przygotowanie uczniów i uczennic do udziału w festiwalu na zakończenie projektu, przygotowanie eksponatów i innych materiałów niezbędnych w prezentacji osiągnięć.

Wynagrodzenie Spółki współfinansowane było ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Po wykonaniu usługi Spółka wystawiła Zamawiającemu fakturę z zastosowaniem zwolnienia od podatku. Spółka "nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania".

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że do ww. usług nie ma zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, gdyż Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zauważyć należy, iż definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w rozporządzeniu Rady Nr 282/2011 kładzie nacisk na "bezpośredni" związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. W przypadku usług świadczonych przez Spółkę nie występuje taka sytuacja, gdyż udział uczniów liceów w zajęciach z robotyki i automatyki nie prowadzi do uzyskania przez nich konkretnego zawodu lub rozwijania merytorycznych kwalifikacji w posiadanym zawodzie. O braku zawodowego charakteru przedmiotowych usług świadczy krąg osób, do których są one adresowane, tj. młodzież licealna, która z uwagi na wiek, nie wykonuje zawodów, zatem nie możemy mówić o zdobywaniu podczas tych zajęć wiedzy do celów zawodowych.

Wobec powyższego przedmiotowe usługi nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż nie stanowią nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem. Okoliczność, iż zajęcia z robotyki i automatyki dotyczyły beneficjentów projektu, którego ideą jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu (również wykluczeniu na rynku pracy) - wbrew twierdzeniu Spółki - nie jest przesłanką wystarczającą do uznania tych usług za kształcenia zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe i zastosowania do nich ww. zwolnienia od podatku.

Usługi te nie zostały również wymienione w innych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, jako czynności zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką obniżoną, a zatem ich świadczenie podlega opodatkowaniu stawką 23%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl