ITPP2/443-1217/10/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1217/10/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 30 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2010 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Budowa...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Realizowany jest projekt pn. "Budowa...", w ramach Osi priorytetowej Turystyka, Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, której głównym celem jest wzrost udziału turystyki w gospodarce regionu poprzez zwiększenie atrakcyjności oferty turystycznej regionu. Istotą przedsięwzięcia jest rozbudowa istniejącej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej o obiekt umożliwiający uprawianie sportów lodowych, przyczyniając się do pełniejszego wykorzystania walorów estetycznych, rekreacyjnych i kulturowych Miasta, tym samym pobudzając ruch turystyczny w Mieście, szczególnie poza sezonem letnim. Przedsięwzięcie jest odpowiedzią na potrzeby turystów oraz stałych mieszkańców Miasta i okolic, oczekujących możliwie szerokiej oferty spędzania wolnego czasu, w tym atrakcyjnych przestrzeni publicznych oraz bezpiecznego udostępnienia miejsc o wysokich walorach estetycznych oraz znaczeniu historycznym. Mieszkańcy Miasta oczekują również wprowadzenia nowych serwisów internetowych, dzięki którym będą mieli możliwość śledzenia swoich osiągnięć w sporcie, prywatnych przedsiębiorców branży turystycznej, którzy zainwestują w obiekty hotelarskie, wypożyczalnie rowerów, przedsięwzięcia touroperatorskie, itp. Spodziewają się także, że sektor publiczny, utrzymywany z ich podatków, przyczyni się do podniesienia atrakcyjności turystycznej Miasta i okolic, a tym samym stworzy warunki do skutecznej konkurencji na krajowym i międzynarodowym rynku turystycznym. Budowa nowego obiektu sportowo-rekreacyjnego pozwoli wzbogacić ofertę zimową, gdyż brakuje obiektu z tak dużą widownią. Dzięki temu, iż projektowana hala użytkowana będzie przez cały rok, możliwe będzie organizowanie koncertów, meczy sportowych. Pełnowymiarowa płyta lodowiska pozwoli na organizowanie ogólnoświatowych zawodów w hokeja, zachęcając drużyny hokejowe z całego świata do trenowania podczas letniego wypoczynku. Główne wejście do Centrum znajduje się na poziomie parteru, umożliwiając bezpośredni dostęp dla osób niepełnosprawnych. Na parterze znajduje się hala z płytą lodowiska i widownią, boksy dla zawodników i sekretarza zawodów, szatnie z sanitariatami dla zawodników i widzów, wypożyczalnie łyżew, pomieszczenia techniczne. Na piętrze znajdują się: gabinet dyrektora, sekretariat, sanitariaty, kawiarnia, dwa pokoje klubowe. Winda umożliwi dostęp na piętro osobom niepełnosprawnym. Urządzenie widowni ma decydujący wpływ na możliwość organizacji imprez o charakterze masowym, dlatego też wariant bez widowni jest zupełnie nieuzasadniony. Na podstawie danych uzyskanych z innych obiektów tego typu wydaje się, że w warunkach Miasta najbardziej ekonomiczna jest wersja z widownią na ok. 300 osób. W wyniku realizacji inwestycji powstanie nowa oferta turystyczna - obiekt sportowo-rekreacyjny, który stanie się miejscem odpoczynku oraz przystankiem na wodnym oraz pieszym szlaku turystycznym. Projekt realizuje cel działania 2.1 jakim jest "Wzrost udziału turystyki w gospodarce regionu poprzez zwiększenie atrakcyjności oferty turystycznej regionu", który realizowany będzie poprzez działanie 2.1 "Wzrost potencjału turystycznego". Ponadto projekt spełnia kryteria określone w szczegółowym opisie osi priorytetowej. Budowa obiektów sportowo-rekreacyjnych jest jednym z działań podejmowanych w ramach poddziałania 2.1.3. Podstawowym i ogólnie określonym rezultatem realizacji projektu będzie możliwość korzystania przez turystów oraz mieszkańców z nowowybudowanego obiektu sportowo-rekreacyjnego. Właścicielem projektu będzie Gmina Miejska, natomiast jego operatorem będzie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (MOSiR), który jest jednostką organizacyjną Gminy. Ośrodek nie posiada osobowości prawnej - jest prowadzony w formie jednostki budżetowej. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji posiada doświadczenie, które daje gwarancje, że usługi charakteryzować się będą szybkością, dokładnością, terminowością i solidnością. Po zakończeniu budowy, inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana do MOSIR-u w trwały zarząd.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Urząd Miejski (podmiot realizujący projekt - faktury są wystawione na Urząd Miejski i zawierają NIP Urzędu) będzie miał możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z projektem budowy Centrum. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), Urząd podniósł, iż organy stanowiące i wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego zalicza się do organów władzy publicznej. Stwierdził, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych Miasta, a więc w zakresie, w którym Gminy Miejskiej nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług. Inwestycję realizuje Urząd Miejski (zarejestrowany podatnik VAT czynny), ale nie będzie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu, a więc nie będzie istniał związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu ze świadczeniem usług opodatkowanych. Ponownie wskazał, iż po zakończeniu inwestycji nieruchomość będzie przekazana bezpłatnie w trwały zarząd innej jednostce budżetowej - Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Zdaniem Urzędu, nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Stwierdził, iż środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 7 ust. 4 wymienionego rozporządzenia. Ze względu na fakt, że Urząd nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez odliczenie podatku, traktuje się podatek jako koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w którym powyższa kwestia uregulowana była w sposób tożsamy.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż inwestycja została przekazana w trwały zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Urzędowi nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie będzie istniał związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma na jego realizację nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl