ITPP2/443-1212/10/EB - Brak możliwości odzyskania przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach unijnego programu operacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1212/10/EB Brak możliwości odzyskania przez stowarzyszenie podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach unijnego programu operacyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 29 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 stycznia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój... " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 17 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój... ".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa, działająca w formie stowarzyszenia, w dniu 9 listopada 2010 r. podpisała umowę ramową z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, określoną jako umowa o warunkach i sposobie realizacji lokalnej strategii rozwoju obszarów rybackich. W świetle tej umowy Stowarzyszenie, za pośrednictwem Instytucji Zarządzającej, czyli Urzędu Marszałkowskiego, zobowiązane jest złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach środka 4.1 - Rozwój obszarów zależnych od rybactwa. W zakresie realizacji operacji mieści się funkcjonowanie Stowarzyszenia oraz nabywanie umiejętności i aktywizacja lokalnych społeczności w 2010 r. w ramach unijnego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój... ". Głównym celem Stowarzyszenia jest aktywizacja lokalnej społeczności oraz budowa kapitału społecznego na terenach objętych lokalną strategią rozwoju obszarów rybackich oraz zapewnienie efektywnej pracy LG poprzez zatrudnienie osób spełniających odpowiednie kryteria zawodowe. Stowarzyszenie ponosi koszty związane z funkcjonowaniem tj.: opłaty za media, najem pomieszczeń biurowych, wyjazdy służbowe, wynagrodzenie pracowników, wyposażenie biura, usługi telekomunikacyjne, internet, zakupy materiałów biurowych, koszty szkoleń, promocji i reklamy, podróży i delegacji pracowniczych. W ramach umowy podpisanej z MRiRW, Stowarzyszenie ma zapewnione środki finansowe na lata 2007-2013. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa miesięcznych deklaracji VAT-7, nie może zatem odzyskać zapłaconego podatku, wykazanego w fakturach zakupu za 2010 r. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, ani żadnej innej działalności zarobkowej i tym samym nie wystawia faktur sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, może odzyskać podatek od towarów i usług w części lub całości, od dokonanych zakupów w zakresie realizacji operacji związanych z "Funkcjonowaniem lokalnej grupy oraz nabywanie umiejętności i aktywizacja lokalnych społeczności" w ramach... 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, powołującego się na treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w 2010 r., ponieważ nie są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie wskazało, iż wszystkie czynności związane z Jego działalnością nie mają charakteru sprzedaży towarów i usług tym samym nie będzie dokonywać sprzedaży opodatkowanej. Stwierdziło, iż pomoc finansowa nie przekroczy kwoty faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowanych i stanowić będzie zwrot wydatków za towary i usługi nabyte w ramach realizacji działania. Wskazało, iż podatek naliczony przy zakupach towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany w rozliczeniu środków finansowych pochodzących z krajowych środków publicznych i Europejskiego Funduszu.... Stowarzyszenie stwierdziło, iż nie ma prawa do otrzymania zwrotu podatku w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż otrzymane środki nie pochodzą ze źródeł, o których mowa w przepisach powołanego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym w 2010 r., oceny prawnej tego stanowiska dokonuje się w oparciu o przepisy obowiązujące w 2010 r.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Stowarzyszenie, niebędące zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, realizuje projekt finansowany z funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój... ". Celem projektu jest aktywizacja lokalnej społeczności oraz budowa kapitału społecznego obszarów rybackich objętych lokalną strategią rozwoju. Stowarzyszenie ponosi koszty związane z funkcjonowaniem tj.: opłaty za media, najem pomieszczeń biurowych, wyposażenie biura, zakupy materiałów biurowych, wynagrodzenie pracowników, koszty podróży i delegacji pracowniczych, szkoleń, promocji i reklamy. Dokonywane zakupy nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie istnieje związek towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega, nie stanowią środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl