ITPP2/443-121/14/PS - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie termomodernizacji budynków oraz propagowania technologii energooszczędnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-121/14/PS Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie termomodernizacji budynków oraz propagowania technologii energooszczędnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 30 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "E." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "E.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 21 września 2012 r. Gmina podpisała z Ministerstwem Rozwoju... w.... XXX na realizację projektu pn. "E.". Okres realizacji projektu 1 października 2012 r.-30 września 2014 r. Projekt realizowany jest w partnerstwie z Administracją XXX z F. Projekt zakłada wykonanie następujących działań.

Dla miasta K.:

1.

organizacja konferencji otwierającej w K.;

2.

przeprowadzenie 4 międzynarodowych szkoleń z zakresu energooszczędności dla pracowników spółek komunalnych i jednostek podległych;

3.

opracowanie wspólnego XXX;

4.

wykonanie dokumentacji technicznej, studium wykonalności oraz audytów energetycznych dla 8 obiektów:

* Gimnazjum nr... XXX;

* Szkoła Podstawowa nr... XXX;

* Niepubliczne Przedszkole XXX;

* Niepubliczne Przedszkole XXX;.

* Baszta, XXX;

* Muzeum XXX;

* Państwowa Szkoła XXX;

* Kompleks rekreacyjno-sportowy XXX.

5.

stworzenie systemu informacyjnego dot. tematu XXX - strona internetowa projektu;

6.

działania promocyjne - wydanie broszury, zakup gadżetów, informacje w prasie;

7.

wymiana stolarki okiennej w Gimnazjum nr... XXX.

Dla miasta S.:

1.

przeprowadzenie 2 międzynarodowych szkoleń z zakresu energooszczędności dla pracowników spółek komunalnych i jednostek podległych;

2.

opracowanie wspólnego XXX;

3.

wykonanie dokumentacji technicznej dla 8 obiektów oraz audytów energetycznych dla 21 obiektów;

4.

działania promocyjne - wydanie broszury, zakup gadżetów, informacje w prasie;

5.

organizacja konferencji podsumowującej;

6.

remont przedszkola nr... w S.

Zgodnie z umową o dofinansowanie termin zakończenia rzeczowego projektu upływa z dniem 30 września 2014 r. W ramach realizacji projektu zostały podpisane umowy na wykonanie usług, m.in. umieszczenie ogłoszeń w prasie, wykonanie ulotek i gadżetów, przygotowanie tłumaczeń ustnych i pisemnych, wykonanie dokumentacji technicznych i audytów, wykonanie stolarki okiennej, wykonanie strony internetowej, przeprowadzenie szkoleń, zakup sprzętu komputerowego i multimedialnego, itd. Realizacja projektu nie generuje żadnych dochodów. Gmina zobowiązana jest do przedłożenia odpowiednim instytucjom pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z właściwej izby skarbowej, stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, uznanego w ww. projekcie za wydatek kwalifikowany.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu w systemie podatków od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego przy realizacji inwestycji, z powodu braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną w systemie podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego powyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje - co do zasady - wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. powyższe kwestie uregulowane były w analogiczny sposób w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż efekty projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r., ani w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl