ITPP2/443-1201/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1201/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 1 lutego 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uzbrojenie terenów..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 1 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uzbrojenie terenów...".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Priorytet 1 Przedsiębiorczość, Działanie 1.1 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, Poddziałanie 1.1.10 Przygotowanie stref przedsiębiorczości, projektu "Uzbrojenie terenów...". W ramach inwestycji zostaną wykonane: sieć wodociągowa, kanalizacja deszczowa, kanalizacja sanitarna, oświetlenie, sieć kanalizacyjna tłoczna, roboty drogowe, przepompownia ścieków. Głównym celem projektu jest stworzenie korzystnych warunków do inwestowania i prowadzenia działalności gospodarczej, poprzez kompleksowe przygotowanie terenów inwestycyjnych. Przewiduje się, iż długofalową konsekwencją zrealizowanego projektu będzie stworzenie nowych miejsc pracy, co przyczyni się do zmniejszenia bezrobocia. Teren inwestycji obejmuje tereny mieszkaniowo-usługowe i przemysłowo-składowe. Przeznaczenie terenu zostało określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Teren inwestycji został wydzielony pod drogi publiczne obsługujące tereny przyległe. Inwestycja będzie prowadzona w terenie niezabudowanym, niezalesionym. Grunty sąsiednie w stosunku do gruntu, na którym prowadzona będzie inwestycja, zajęte są na cele przemysłowe, składowe oraz w części północnej - mieszkaniowe. Oprócz kosztów uzbrojenia terenu, we wniosku o dofinansowanie znajdują się również inne kategorie kosztów tj. koszt wykonanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, koszt nadzoru autorskiego, koszt usunięcia drzew i krzewów, koszt audytu zewnętrznego, koszt promocji projektu, wynagrodzenie inżyniera kontraktu. Właścicielem wytworzonego majątku będzie Gmina, natomiast zarządzającym będzie Urząd Miejski. Nakłady na wydatki eksploatacyjne związane z utrzymaniem inwestycji pokrywane będą z budżetu Gminy. Po zakończeniu inwestycji, grunty bezpośrednio przyległe do gruntu, na którym była prowadzona inwestycja, będą sprzedawane w drodze przetargów nieograniczonych.

Na podstawie planowanego porozumienia pomiędzy Gminą, a "Z." Sp. z o.o. (Spółka ze 100% udziałem Gminy), Zakład będzie sprzedawał wodę i pobierał opłaty z tytułu odprowadzania nieczystości. Przychody z tego tytułu przeznaczy na utrzymanie powstałej sieci kanalizacyjnej oraz wodociągowej. Zarówno sieć kanalizacyjna, jak i wodociągowa będą własnością Gminy i do jej środków trwałych zostaną wprowadzone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jest stanowisko dotyczące braku możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług, zapłaconego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach prowadzonej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego, gdyż w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwrot podatku bądź obniżenie kwoty podatku należnego, przysługuje w zakresie w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast w przedstawionej wyżej sytuacji brak jest bezpośredniego związku między wydatkami poniesionymi na uzbrojenie terenu, a sprzedażą w przyszłości gruntów, które będą korzystały z położonego uzbrojenia. Gmina wskazał, że urządzenia wybudowane w ramach inwestycji nie będą sprzedawane i pozostaną Jej własnością Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1) lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina przygotowuje realizację projektu dotyczącego budowy sieć wodociągowej, kanalizacji deszczowe, kanalizacji sanitarnej, oświetlenia, sieci kanalizacyjnej tłocznej, robót drogowych, przepompowni ścieków. Oprócz kosztów uzbrojenia terenu, będzie ponosić inne koszty, tj. koszt wykonanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, koszt nadzoru autorskiego, koszt usunięcia drzew i krzewów, koszt audytu zewnętrznego, koszt promocji projektu, wynagrodzenie inżyniera kontraktu. Właścicielem wytworzonego majątku będzie Gmina, natomiast zarządzającym będzie Urząd Miejski. Opłaty za dostarczanie wody oraz za odprowadzanie nieczystości pobierał będzie "Z.", z którym zostanie zawarte stosowne porozumienie.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż z wniosku wynika, że środki, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl