ITPP2/443-1195/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1195/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.), uzupełnionym w dniach 18 listopada i 11 grudnia 2013 r. oraz 21 stycznia 2014 r. (daty wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży budynku po gimnazjum - jest prawidłowe,

* w zakresie zwolnienia od podatku - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy - sprzedaży lokalu użytkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 18 listopada i 11 grudnia 2013 r. oraz 21 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży budynku po gimnazjum oraz lokalu użytkowego.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Urząd Gminy jest "płatnikiem" podatku od towarowi usług od dnia 1 maja 2004 r.

1. Budynek po gimnazjum został wybudowany - oddany do użytku w 1968 r. Nakłady na remont i modernizację ponoszono przed 1 maja 2004 r. Gmina jest właścicielem ww. nieruchomości od 1997 r. na podstawie decyzji Wojewody. Działka o powierzchni 1,7320 ha to: grunty orne w klasie II (1,03 ha), grunty orne w klasie IIIb (0,07 ha) i inne tereny zabudowane oznaczone symbolem BI (0,6320 ha). Do dnia 1 września 2012 r. w ww. budynku była szkoła podstawowa, a następnie gimnazjum, a od dnia 1 września 2012 r. budynek stanowi pustostan. Obecnie Rada Gminy podęła uchwałę o przeznaczeniu budynku wraz z gruntem do sprzedaży. Wycena do sprzedaży nie wyodrębnia wartości gruntu i budynku.

2. Lokal użytkowy Nr.. po ośrodku zdrowia o powierzchni 96,33 m2 położony w budynku Nr.. w miejscowości J. znajduje się na parterze, natomiast na piętrze znajdują się 2 lokale mieszkalne wcześniej sprzedane przez Gminę.Do lokalu użytkowego należy grunt, tj. działka o powierzchni 0,2372 ha, która stanowi: tereny mieszkaniowe B (0,1172 ha), sad IVA (0,02 ha), sad V (0,10 ha).Gmina stała się właścicielem na podstawie decyzji Wojewody z dnia 4 stycznia 2004 r. Nie poniosła po 1 maja 2004 r. nakładów przekraczających 30% wartości nieruchomości, a z poniesionych nie odliczyła podatku od towarów i usług.Obecnie jedno pomieszczenie lokalu użytkowego o powierzchni 29,58 m2 jest przedmiotem najmu, wykorzystywane jest na prowadzenie działalności gospodarczej (punkt stomatologiczny).Rada Gminy podęła uchwałę o przeznaczeniu lokalu wraz z gruntem do sprzedaży. Wycena do sprzedaży nie wyodrębnia wartości gruntu i budynku.

W uzupełnieniach wniosku wskazano:

* Nakłady na remont i modernizację ww. budynku i lokalu ponoszono przed 1 maja 2004 r., po tej dacie ponoszono jedynie nakłady bieżące, które nie przekraczały 30% wartości początkowej. Od nakładów Gmina nie odliczała podatku naliczonego (brak prawa).

* Opisane grunty przy budynku i lokalu użytkowym to pojedyncze działki (o pow. 1,73 ha, na której posadowiony jest budynek i 0,2372 ha - przynależna do lokalu użytkowego). Działki są bezpośrednio związane z przedmiotem sprzedaży.

* W budynku po gimnazjum do 30 czerwca 1999 r. była szkoła podstawowa, a od 1 września 1999 r. do 1 września 2012 r. - gimnazjum.

* W lokalu użytkowym poza jednym pomieszczeniem o pow. 29,58 m2, które od dnia 1 kwietnia 2006 r. jest przedmiotem najmu, pozostałe części lokalu były wydzierżawiane na gabinety lekarskie w okresie od 1 kwietnia 2006 r. do 30 grudnia 2010 r., a od dnia 30 grudnia 2010 r., tj. od czasu, gdy ośrodek zdrowia został przeniesiony do innego budynku, są nieużytkowane.

* Lokal użytkowy znajduje się na parterze budynku, natomiast na piętrze znajdują się 2 lokale mieszkalne sprzedane przez Gminę, dla których ustanowiona była odrębna księga wieczysta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

* Czy sprzedaż budynku po gimnazjum i lokalu użytkowego po ośrodku zdrowia stanowi podstawę naliczenia podatku od towarów i usług - jeśli tak to jaką stawką VAT, czy może sprzedaż-dostawa będzie zwolniona od podatku VAT.

* Jeżeli podatnikiem podatku od towarów i usług nie będzie jak do tej pory Urząd Gminy, a Gmina, to czy przy sprzedaży ww. budynku i lokalu użytkowego będą miały zastosowanie te same przepisy prawa podatkowego, czy przyjmować te same zasady.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że podatnikiem podatku od towarów i usług jest jednostka budżetowa - Urząd Gminy oraz inne jednostki budżetowe działające na terenie Gminy, natomiast Gmina nie jest zgłoszona jako podatnik VAT, wystawiając fakturę sprzedaży (dostawy) Urząd może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia 2014 r., jeżeli czynnym podatnikiem VAT będzie Gmina, przy sprzedaży ww. budynku i lokalu użytkowego będzie mogła skorzystać z tego samego zwolnienia podatkowego, co Urząd Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych:

* jest prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży budynku po gimnazjum,

* jest nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży lokalu użytkowego.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do postanowień ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) lub jego części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ustęp 11 powyższego artykułu stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z ust. 7a powyższego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje art. 29a ust. 8 wprowadzony do ustawy przepisem art. 1 pkt 24 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.), który stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Analiza przedstawionych zdarzeń przyszłych oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż budynku po gimnazjum nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Transakcja ta będzie jednak zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, o ile przy nabyciu budynku - na co wskazuje treść wniosku - nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie były ponoszone wydatki na jego ulepszenie, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji, uwzględniając treść art. 29a ust. 8 ustawy, sprzedaż gruntu działki, na której posadowiony jest budynek, również będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

Odnośnie sprzedaży lokalu użytkowego po ośrodku zdrowia należy stwierdzić, że - wbrew stanowisku Gminy - nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, tylko na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nastąpi po upływie 2 lat od jego pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (najmu lub dzierżawy pomieszczeń).

Wobec powyższego, sprzedaż działki gruntu bezpośrednio związanego z ww. lokalem użytkowym, stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

Pomimo, że Gmina w stanowisku właściwie uznała, że przy sprzedaży lokalu użytkowego będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, z uwagi na podanie błędnej podstawy prawnej, stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Należy wyjaśnić, że przepisy dotyczące zwolnienia od podatku, odnoszą się do czynności, tj. w niniejszej sprawie do dostawy budynku i lokalu użytkowego. Nie uzależniają natomiast zastosowania zwolnienia od podmiotu dokonującego sprzedaży.

Ponadto należy zauważyć, że Gmina (a nie Urząd) jest właścicielem ww. nieruchomości. Jako osoba prawna, w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych (do których należy m.in. sprzedaż nieruchomości), jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Urząd Gminy natomiast jest jedynie jej aparatem pomocniczym, służącym do wykonywania zadań Gminy oraz jej obsługi techniczno-organizacyjnej. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe Gminy i Urzędu Gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że nie występuje odrębna od podmiotowości Gminy podmiotowość Urzędu Gminy. Zatem Urząd działając w imieniu Gminy realizuje jej zadania własne, natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Gmina. Wobec powyższego to Gmina (a nie Urząd) jest uprawniona do sprzedaży opisanych nieruchomości przy zastosowaniu przysługującego zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości rejestracji Urzędu Gminy, jako podatnika VAT, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element przedstawionych zdarzeń przyszłych.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl