ITPP2/443-1192a/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1192a/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2011 r. (data wpływu 25 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 4 listopada 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymywanych od agencji wykonującej kompleksową usługę marketingową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymywanych od agencji wykonującej kompleksową usługę marketingową.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest dużym przetwórcą nasion oleistych i producentem tłuszczów roślinnych. Specjalizuje się w produkcji olejów konfekcjonowanych, margaryn oraz tłuszczów dla potrzeb przemysłowych. W celu wsparcia sprzedaży przeprowadza szereg działań o charakterze promocyjno-marketingowym, podczas których dochodzi między innymi do nieodpłatnego przekazania towarów. Działania te adresowane są do szerokiego grona klientów lub potencjalnych klientów Spółki.

Prowadzone działania promocyjno-marketingowe mają na celu budowanie pozytywnego wizerunku Spółki, zwiększenie poziomu atrakcyjności oferowanych produktów, budowanie trwałych więzi z dotychczasowymi klientami oraz pozyskiwanie nowych kontrahentów i klientów. Czynności prowadzone w ramach akcji promocyjno-marketingowych to: akcje promocyjne w postaci sprzedaży premiowej, konkursy, loterie programów lojalnościowych oraz inne akcje o podobnym charakterze.

Spółka inicjuje akcje promocyjne zlecając obsługę administracyjną wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym - agencjom marketingowym/reklamowym (dalej: agencja). Do zadań agencji należy między innymi:

* opracowanie koncepcji i regulaminu akcji,

* poinformowanie Spółki o zasadach organizacji akcji promocyjnych oraz, jeśli jest to wymagane przepisami prawa, przygotowanie i złożenie odpowiednich wniosków do odpowiedniego/odpowiednich urzędów sprawujących nadzór z ramienia Skarbu Państwa,

* zakup nagród i materiałów do przeprowadzenia akcji,

* odpowiedzialność za wyłonienie na drodze i w trybie przewidzianym regulaminem listy zwycięzców (np. losowanie) oraz ich poinformowanie,

* dystrybucja nagród,

* inne działania pomocnicze konieczne do kompleksowej usługi marketingowej: prowadzenie baz danych, kontakt telefoniczny, SMS-owy, za pomocą poczty elektronicznej, listowny oraz innego rodzaju jeśli jest przewidziany w regulaminie z uczestnikami akcji, kreacja, wykonanie i obsługa stron internetowych stworzonych na potrzeby akcji, produkcja materiałów reklamowych i informacyjnych dotyczących akcji.

Towary stanowiące nagrody w organizowanych przez agencję akcjach marketingowych są nabywane w dwojaki sposób:

* bezpośrednio przez agencję u osób trzecich, lub

* przez Spółkę u osób trzecich a następnie przekazywane agencji.

W przypadku bezpośredniego nabycia nagród przez agencję, koszt zarówno nabycia jak i przekazania nagród jest wkalkulowany w cenę kompleksowej usługi marketingowej, świadczonej przez agencję. Natomiast w przypadku nabycia nagród przez Spółkę i następnie przekazania ich agencji, koszt nabycia nagród ponosi bezpośrednio Spółka.

W ramach zleconej akcji marketingowej przekazanie nagród rzeczowych zawsze następuje bezpośrednio przez agencję bez pośrednictwa Spółki.

Agencja dokumentuje świadczenie usług marketingowych wystawiając fakturę VAT ze stawką podstawową podatku od towarów i usług. Wartość wynagrodzenia należnego agencji za kompleksową usługę marketingową obejmuje zarówno wartość zakupionych nagród podlegających wydaniu, jaki i wartość pozostałych świadczeń związanych z przeprowadzeniem akcji promocyjno-marketingowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku przeprowadzania akcji marketingowej, w której to agencja bezpośrednio nabywa i następnie przekazuje nagrody uczestnikom akcji, Spółce przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanej faktury od agencji, dokumentującej wykonanie kompleksowej usługi marketingowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku z faktur za wykonaną kompleksową usługę marketingową na zasadach ogólnych. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści wymienionego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest wskazania, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. W opinii Spółki, związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Zatem określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego należy rozumieć w ten sposób, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zarówno w odniesieniu do towarów i usług, które są przez tego podatnika wykorzystywane bezpośrednio przy dokonywaniu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, jak i w odniesieniu do nabywanych przez niego towarów i usług, które pomimo braku bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi służą prowadzeniu działalności gospodarczej podatnika, np. wydatki związane z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, takie jak najem budynków, obsługa prawna czy też usługi marketingowe.

W ocenie Spółki, fakt, iż czynności wykonywane przez agencję reklamową obejmują także wydawanie klientom podatnika nieodpłatnie nagród w ramach prowadzonych akcji promocyjnych pozostaje bez wpływu na prawo do odliczenia. Wydanie towarów klientom podatnika stanowi bowiem element jednej, kompleksowej usługi marketingowej nabytej przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Spółki, opisane we wniosku kompleksowe usługi marketingowe zakupione od wyspecjalizowanych agencji reklamowych mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów, a co za tym idzie zwiększenie obrotów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a więc istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy zakupem kompleksowej usługi a sprzedażą opodatkowaną Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż kwestia dotycząca opodatkowania czynności przekazania nabytych przez agencje nagród, których koszt wkalkulowany jest w cenę kompleksowej usługi marketingowej, świadczonej na rzecz Spółki, rozstrzygnięta została w interpretacji nr ITPP2/443-1191b/11/AK.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl