ITPP2/443-1155/12/AJ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1155/12/AJ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, na dofinansowanie projektu w ramach środka 4.1. Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności, Program Operacyjny "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Wniosek został złożony za pośrednictwem Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Rybackiej < (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 października 2009 r., w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację środków objętych osią priorytetową 4 - Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa, zawartą w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" (Dz. U. Nr 177, poz. 1371) >. Wniosek zaakceptowano i przyznano pomoc. Do wniosku o dofinansowanie zostało dołączone oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż realizując powyższe zadanie Gmina nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu tego podatku. Głównym celem projektu jest ochrona środowiska na obszarach zależnych od rybactwa w miejscowościach D. i G. w Gminie, przez oznakowanie kąpielisk morskich na tablicach przy traktach komunikacyjnych i na przebieralniach na plaży. Przedsięwzięcie ma na celu poprawę funkcjonalności kąpielisk oraz ochronę okolicznych wydm i chroniącej je roślinności przed dewastacją. Temu celowi ma też służyć renowacja przejść do kąpieliska przez ułożenie chodników plażowych. Operacja obejmuje również poprawę bezpieczeństwa i ochronę życia ludzi korzystających z rekreacji morskiej w kąpieliskach i uprawiających sporty wodne, przez wyposażenie ratownictwa w skuter wodny z platformą ratowniczą, defibrylator i silnik do łodzi ratowniczej. Realizacja przedsięwzięcia ma zapewnić utrzymanie atrakcyjności środowiska dla zaspokojenie aspiracji rozwojowych obecnego pokolenia z zachowaniem możliwości zaspakajania tych samych aspiracji przez pokolenia przyszłe.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Po zrealizowaniu projektu zakupiony sprzęt oraz majątek powstały w wyniku realizacji tego projektu stanowić będzie majątek Gminy, która będzie jego dysponentem. Projekt będzie służył ochronie środowiska, poprawie bezpieczeństwa i ochronie życia ludzi, poprawie atrakcyjności i dostępności do terenów rekreacyjnych - jako zadanie własne Gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Po zakończeniu przedmiotowego zadania Gmina nie będzie czerpała dochodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z tytułu najmu, czy wydzierżawienia sprzętu i powstałego majątku.

Gmina, na podstawie trójstronnego porozumienia ze Starostwem Powiatowym i Urzędem Morskim, otrzymuje corocznie do korzystania na okres sezonu letniego pas nadmorski w celu organizowania kąpieliska. Na podstawie powyższego porozumienia Gmina staje się organizatorem kąpieliska w okresie sezonu letniego. W tym celu, w ramach własnych środków finansowych, zatrudnia ratowników morskich i wyposaża ich w odpowiedni sprzęt ratowniczy, odpowiadając za bezpieczeństwo ludzi korzystających z rekreacji morskiej. Sprawy bezpieczeństwa i ochrony życia ludzi, a także dostępność do terenów rekreacyjnych należy do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591). Gmina nie otrzymuje faktur za usługi związane z zatrudnianiem ratowników, gdyż sama ich zatrudnia na podstawie umów zlecenia.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując powyższy projekt nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług. Realizacja projektu jest zadaniem statutowym Gminy. Po powołaniu treści art. 15 ust. 6 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) Gmina ponownie stwierdziła, że nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Wskazała, że zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do Jej zadań własnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).

Stwierdziła, że w świetle powyższego nie przysługuje Jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl