ITPP2/443-1155/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1155/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje przedsięwzięcie. Inwestycja swoim zakresem obejmuje:

1.

remont i przebudowę linii kolejowej na działkach o numerach geodezyjnych: 46 w miejscowości T., 419/2 w miejscowości R., 443 w miejscowości Ś., 318 i 319 w miejscowości N. i 69/3 w miejscowości P.;

2.

budowę budynku dworca kolei wąskotorowej w miejscowości T., na działkach o numerach geodezyjnych 8, 26, 29 i 46;

3.

budowę budynku dworca kolei wąskotorowej w miejscowości Ś., na działce o numerze geodezyjnym 443;

4.

przebudowę, z częściową zmianą sposobu użytkowania, budynku dworca kolei wąskotorowej w miejscowości R., na działkach o numerach geodezyjnych 129, 134/3, 419/2;

5.

budowę budynku dworca kolei wąskotorowej w miejscowości N., na działce o numerze geodezyjnym 318;

6.

remont i przebudowę budynku dworca kolei wąskotorowej w miejscowości N., na działkach o numerach geodezyjnych 319, 629 i 753/19;

7.

przebudowę, z częściową zmianą sposobu użytkowania, budynku dworca kolei wąskotorowej w miejscowości P., na działce o numerze geodezyjnym 69/3;

8.

remont nawierzchni mostu drogowo-kolejowego w miejscowości N., na działce o numerze geodezyjnym 748/1.

W remontowanych oraz nowobudowanych budynkach dworców kolejowych nie będą znajdowały się lokale mieszkalne. W wyniku realizacji przedmiotowego zadania zasób mieszkaniowy Gminy nie ulegnie zwiększeniu. Powierzchnia użytkowa dworców w całości będzie służyła świadczeniu usług. Częścią realizowanego projektu jest remont nawierzchni mostu kolejowego w miejscowości N. Projekt obejmuje również przebudowę ulic D. i P. w miejscowości T. oraz ulicy D. w miejscowości R. Przewidywany termin zakończenia inwestycji - 29 czerwca 2012 r. Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie osiągać przychody z tytułu dzierżawy lub użytkowania płatnego linii kolejowej oraz powierzchni użytkowej w nowopowstałych i zrewitalizowanych budynkach dworcowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy część wydatków związanych z przedmiotową inwestycją, dotycząca budowy i przebudowy budynków dworcowych, remontu mostu, przebudowy i konserwacji linii kolejowej, z wyłączeniem wydatków związanych z przebudową dróg i ciągów pieszych, uprawnia Gminę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, w takiej części, w jakiej zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

Gmina wskazała, że część majątku powstałego w ramach realizacji przedmiotowego projektu związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli zadaniami własnymi, w zakresie których Gmina nie jest podatnikiem VAT, do których zaliczyła przebudowę dróg i ciągów pieszych (ulice D. i P. w miejscowości T. i ulica D. w R.).

Zaznaczyła, że część majątku służyć będzie do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od podatku od towarów i usług (remont i przebudowa linii kolejowej, budowa budynku dworca kolei wąskotorowej w m. T., budowa budynku dworca kolei wąskotorowej w m. Ś., przebudowa z częściową zmianą sposobu użytkowania budynku dworca kolei wąskotorowej w R., budowa budynku dworca kolei wąskotorowej w m. N., remont i przebudowa budynku dworca kolei wąskotorowej w m. N., przebudowa z częściową zmianą sposobu użytkowania budynku dworca kolei wąskotorowej w m. P., remont nawierzchni mostu drogowo-kolejowego w m. N.). Stwierdziła że, w tej części efekty uzyskane w wyniku przedmiotowej inwestycji, będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu podano, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina realizuje przedsięwzięcie obejmujące swoim zakresem budowę i przebudowę budynków dworcowych, remont mostu, przebudowę i konserwację linii kolejowej. Część inwestycji dotycząca przebudowy dróg i ciągów pieszych związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli wykonywaniem zadań własnych, w zakresie których Gmina nie jest podatnikiem VAT. Pozostała część majątku służyć będzie do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od podatku od towarów i usług, bowiem po zakończeniu inwestycji Gmina będzie osiągać przychody z tytułu dzierżawy lub użytkowania płatnego linii kolejowej oraz powierzchni użytkowej w nowopowstałych i zrewitalizowanych budynkach dworcowych.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle art. 15 ust. 1 tej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 ww. artykułu).

W ust. 6 tego artykułu wskazano, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle cytowanych przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, należą do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że wykonując w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia czynności w zakresie przebudowy dróg i ciągów pieszych Gmina nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a tym samym czynności te nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego. Podkreślenia wymaga, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro część majątku powstałego w wyniku realizowanego projektu przeznaczona będzie do wykonywania czynności opodatkowanych (odpłatnego świadczenia usług), Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego ww. części majątku związanego z tymi czynnościami opodatkowanymi, o ile nie zachodzą okoliczności wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl