ITPP2/443-1154b/12/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1154b/12/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym w dniu 19 września 2011 r. i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r., Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 855) oraz statutu. Zgodnie ze statutem celem Stowarzyszenia jest wspieranie:

1.

aktywności i integracji mieszkańców,

2.

działań przyczyniających się do rozwoju społecznego i gospodarczego,

3.

działalności Parafii Rzymskokatolickiej w S.,

4.

edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych,

5.

działalności kulturalnej,

6.

działań na rzecz aktywności ruchowej i organizacji spędzania wolnego czasu wolnego,

7.

ochrony i promocji zdrowia,

8.

promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych,

9.

porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym,

10.

działalności na rzecz osób niepełnosprawnych,

11.

działań na rzecz ochrony środowiska,

12.

promocji miejscowości.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności przez:

1.

udzielanie pomocy finansowej i organizacyjnej podmiotom realizującym te same cele, a w szczególności pomocy Parafii Rzymskokatolickiej w S. w zakupie i utrzymaniu kościoła filialnego w M.,

2.

inicjowanie i wspieranie współpracy z zagranicą,

3.

udzielanie pomocy specjalistycznej osobom potrzebującym, w tym pomocy prawnej,

4.

utworzenie funduszu stypendialnego dla uczniów,

5.

współpracę ze wszystkimi instytucjami publicznymi i sektora pozarządowego w celu realizacji celów Stowarzyszenia,

6.

organizowanie imprez masowych,

7.

prowadzenia działalności wydawniczej w zakresie informowania i edukacji mieszkańców.

Wskazane działania Stowarzyszenie prowadzi od momentu rejestracji, działalność jest prowadzona nieodpłatnie.

W dniu 9 lipca 2012 r. Stowarzyszenie podpisało z Samorządem Województwa umowę o przyznanie dotacji na realizację projektu z zakresu małych projektów w ramach działania 4.3.1. "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013, pn. "XXX". Projekt polega na promocji lokalnych tradycji oraz zasobów przyrodniczo-kulturowych i jest skierowany do społeczności lokalnej. W ramach projektu realizowanego w 2012 r., Stowarzyszenie zebrało od mieszkańców wiadomości i dokumentację fotograficzną na temat pobliskich sołectw i miejscowości. Na tej podstawie opracowano treść tablic informacyjnych oraz strony internetowej, a jako podsumowanie zorganizowano imprezę promocyjno-integracyjną dla społeczności lokalnej pt. "XXX". W związku z tym Stowarzyszenie ponosiło następujące koszty związane z: opracowaniem i wykonaniem tablic informacyjnych oraz strony internetowej, wynajmem sceny i nagłośnieniem, opłaceniem kapeli ludowej oraz ochroną imprezy, wynajmem dmuchanego miasteczka dla dzieci, wyżywieniem uczestników w postaci grochówki i napojów, zakupem materiałów promocyjnych tj. plakatów i baneru, koszulek, czapeczek, a także z zakupem nagród dla uczestników konkursów (puchary). Wszystkie wydatki będą zgodne z budżetem projektu, a podejmowane działania nie będą generowały po stronie Stowarzyszenia żadnych przychodów, ponieważ projekt z założenia ma charakter nieodpłatny i nie przynosi zysku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w obowiązującym stanie prawnym Stowarzyszenie realizując swoje zadania statutowe poprzez wdrażanie projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych, w tym ze środków UE, oraz ponosząc w związku z tym koszty w ramach przyznanych dotacji, będzie miało możliwość odzyskania obecnie oraz w przyszłości podatku od towarów i usług zawartego w cenach nabywanych towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Jego działalność statutowa nie mieści się w katalogu czynności wymienionych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym, iż nie będą wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących przedmiotowych zakupów, co potwierdza treść art. 86 ustawy. Stowarzyszenie wskazało, że art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego istnieje wyłącznie w przypadku transakcji opodatkowanych podatnika. Zatem wyłącza się możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu. Stowarzyszenia podniosło, że w poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy, wskazano jako zwolnione od podatku usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

Końcowo Stowarzyszenie stwierdziło, że mając powyższe na uwadze realizując wyłącznie swoje zadania statutowe poprzez wdrażanie projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych, skierowanych do społeczności lokalnej z założeniem, że wszystkie podejmowane działania są nieodpłatne, nie będzie mogło teraz bądź w przyszłości odzyskać podatku od towarów i usług zawartego w cenach nabywanych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, prowadzące działalność statutową nieodpłatnie zrealizowało projekt sfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Projekt polegał na promocji lokalnych tradycji oraz zasobów przyrodniczo-kulturowych i był skierowany do społeczności lokalnej. W jego ramach sporządzono tablice informacyjne i utworzono stronę internetową. Zorganizowano również imprezę promocyjno-integracyjną W ramach projektu poniesiono koszty związane z: opracowaniem i wykonaniem tablic informacyjnych oraz strony internetowej, wynajmem sceny i nagłośnieniem, opłaceniem kapeli ludowej oraz ochroną imprezy, wynajmem dmuchanego miasteczka dla dzieci, wyżywieniem uczestników, zakupem materiałów promocyjnych tj. plakatów i banera, koszulek, czapeczek, a także z zakupem nagród dla uczestników konkursów (puchary). Realizacja projektu nie będzie przynosiła przychodów, ponieważ będzie on miał charakter nieodpłatny.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl