ITPP2/443-1150/10/AJ - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług dokonanym w ramach dotacji z Programu "Leader - małe projekty".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1150/10/AJ Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług dokonanym w ramach dotacji z Programu "Leader - małe projekty".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Integracja"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Integracja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie jest organizacją działającą na rzecz rozwoju i aktywizacji kobiet. Działalność prowadzi w oparciu o projekty unijne, na realizacje których otrzymuje zewnętrzne dotacje. Obecnie realizuje projekt w ramach programu Obszarów Wiejskich "Leader - małe projekty". Są to środki unijne przeznaczone na realizację niedochodowych, oddolnych inicjatyw obywatelskich. Projekt "Integracja", polega na organizacji cyklu imprez integracyjno-edukacyjnych, skierowanych do członkiń kół gospodyń wiejskich. Udział uczestników w projekcie jest bezpłatny. Sprzęt zakupiony w ramach projektu, zgodnie z umową dotacji i regulaminami, będzie służył jedynie do nieodpłatnej działalności statutowej Stowarzyszenia, więc w żaden sposób nie można powiązać go ze sprzedażą usług. Ponadto Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można skorzystać z prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów towarów i usług dokonywanych w ramach dotacji z Programu "Leader - małe projekty" (środki unijne).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw do skorzystania z odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług ze środków podlegających refundacji. Po pierwsze nie jest zarejestrowanym płatnikiem podatku i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje prawo do obniżenia prawo kwoty podatku należnego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Towary i usługi związane z tymi operacjami (projektami unijnymi), są wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych (usługi świadczone w ramach projektu są świadczone w ramach działalności nieodpłatnej Stowarzyszenia), a nabywane usługi i materiały są wykorzystywane wyłącznie do realizacji tych operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści złożonego wniosku wskazano, że Stowarzyszenie nie będące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt polegający na organizacji cyklu imprez integracyjno-edukacyjnych skierowanych do członkiń kół gospodyń wiejskich. Udział w tych imprezach jest nieodpłatny. Nabywane w ramach projektu towary służą do realizacji nieodpłatnej działalności statutowej Stowarzyszenia.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-216 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl