ITPP2/443-1147/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1147/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 3 października 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się doradztwem ogólnobiznesowym i w związku z tą działalnością jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W ramach umowy podpisanej z Ministerstwem Edukacji Narodowej, realizuje projekt, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytetu III "Wysoka jakość systemu oświaty" oraz działania 3.4 "Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia przez całe życie". Związane z nim wydatki ponoszone są w oparciu o szczegółowy budżet projektu, stanowiący część wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z harmonogramem realizacji projektu.

Realizacja projektu nie ma żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi i nie generuje przychodów.

Głównym celem projektu jest opracowanie skutecznych narzędzi doskonalenia nauczycieli poprzez dwutygodniowe praktyki w przedsiębiorstwach, a następnie podniesienie wiedzy i umiejętności profesjonalnych 50 nauczycieli przedmiotów zawodowych i instruktorów praktycznej nauki zawodów związanych z informatyką z obszaru całego kraju.

Czynności wykonywane w ramach projektu są nieodpłatne. Beneficjenci ostateczni mają zapewniony nocleg, wyżywienie, ubezpieczenie NNW oraz zwrot kosztów dojazdu. Opiekunowie praktyk - doświadczeni informatycy, którzy są odpowiedzialni za przeprowadzenie praktyk, również nie ponoszą żadnych kosztów związanych z udziałem w projekcie.

W ramach projektu zostaną poniesione wydatki na:

* wynagrodzenia dla zespołu projektowego, ekspertów, opiekunów praktyk,

* opłacenie prowadzenia rachunku bankowego,

* zwrot kosztów dojazdu w czasie promocji i rekrutacji oraz podczas kontroli realizacji praktyk dla zespołu projektowego,

* wydruk plakatów, ulotek, logo projektu, szatę graficzną (layout) dokumentów, przewodnika i dziennika praktyk dla 50 beneficjentów ostatecznych oraz certyfikatów uczestnictwa w projekcie,

* zakup artykułu promującego projekt, stojaka roll-up, szafy archiwizacyjnej, laptopów, oprogramowania do laptopów, urządzenia wielofunkcyjnego, niszczarki, mebli (biurka, szafki przybiurkowej, szafy aktowej, krzesła obrotowego), części merytorycznej testu umiejętności informatycznych (testu on-line) oraz zaplecza technicznego dostępu do testu, domeny, aparatu fotograficznego,

* budowę i aktualizację portalu projektu,

* koszty audytu zewnętrznego, usług doradczych w zakresie monitoringu i ewaluacji, zorganizowania spotkania roboczego (wynajmu sali warsztatowej, koszt noclegów, wyżywienia, całodziennych przerw kawowych, przygotowania wydruku, zakupu materiałów na spotkanie robocze), ubezpieczenia dla beneficjentów ostatecznych, składu i redakcji publikacji tradycyjnej i pdf, recenzji, wydruku publikacji, wynajmu serwera,

* zwrot kosztów dojazdu dla beneficjentów ostatecznych,

* zorganizowanie noclegów i wyżywienia dla beneficjentów ostatecznych,

* zwrot kosztów noclegów dla zespołu projektowego, podczas kontroli realizacji praktyk.

Wydatki poniesione w ramach projektu nie wygenerują żadnego obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu poniesionych wydatków, związanych z realizacją ww. projektu, istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż realizowany projekt nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Spółka, powołując treść art. 86 ust. 1 ustawy, wskazała, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Spółka ponownie nadmieniła, iż realizowany projekt polega na organizowaniu praktyk dla nauczycieli zawodu, a zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż realizacja projektu nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż uzyskane dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl