ITPP2/443-1147/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1147/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 14 grudnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dot. realizacji projektu pn. "Żegluj z nami" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 14 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dot. realizacji projektu pn. "Żegluj z nami".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Klub jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Jest organizacją pożytku publicznego. Celem działania organizacji są działania w sferze zadań publicznych w zakresie:

1.

krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży,

2.

upowszechnienia kultury i sportu,

3.

ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,

4.

szkolenia sportowego swoich członków, stosownie do określonych uchwał władz klubu.

Prowadzi działalność statutową zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz działalność opodatkowaną tym podatkiem, polegającą na wypożyczaniu hangaru na sprzęt żeglarski, prowadzeniu przystani żeglarskiej. Od zakupów dotyczących działalności statutowej, takich jak: zakupy paliwa do asekuracji w czasie treningów dzieci i młodzieży na wodzie, wyżywienia na regatach, transportu na regaty, nie odlicza podatku naliczonego zawartego w fakturach. Natomiast od zakupów służących działalności opodatkowanej odlicza podatek naliczony. Klub realizuje operację "Żegluj z nami", na którą otrzyma dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów, na realizację operacji w ramach działania 4.1.3 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju.

Realizując projekt zorganizował regaty żeglarskie dla dzieci i rodziców. Na potrzeby tego projektu zakupiono usługi oznakowania regat, zabezpieczenia regat, wyżywienia po regatach dla dzieci. W celu zapewnienia bezpieczeństwa na regatach zakupiono niezbędny ekwipunek, t.j. kamizelki ratunkowe, koła ratunkowe, kombinezony ratunkowe. Do projektu złożył oświadczenie o kwalifikowalności podatku.

Regaty były realizowane nieodpłatnie. Z tego tytułu nie wystąpiły przychody i nie wystąpiła sprzedaż.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy Klubowi, jako czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji projektu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach, gdyż przewidziane zakupy z nim związane nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi i stanowią koszt projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodn ie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Klub jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność statutową zwolnioną od opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz działalność opodatkowaną tym podatkiem (wypożyczanie hangaru na sprzęt żeglarski, prowadzenie przystani żeglarskiej). Realizuje operację, na którą otrzyma dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Realizując projekt Klub zorganizował regaty żeglarskie dla dzieci i rodziców. Na potrzeby tego projektu zakupiono usługi oznakowania regat, zabezpieczenia regat, wyżywienia po regatach dla dzieci oraz niezbędny ekwipunek, t.j. kamizelki ratunkowe, koła ratunkowe, kombinezony ratunkowe. W związku z jego realizacją nie wystąpiła sprzedaż - regaty zostały przeprowadzone nieodpłatnie.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Klubowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie przysługuje prawo do otrzymania zwrotu tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż z wniosku wynika, że środki na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl