ITPP2/443-113b/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-113b/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 16 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczenia usług odbioru, transportu odpadów niebezpiecznych oraz innych niż niebezpieczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczenia usług odbioru, transportu odpadów niebezpiecznych oraz innych niż niebezpieczne.

W przedmiotowym wniosku i piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się zbieraniem, odbiorem, transportem, przetwarzaniem, odzyskiem i czasowym gromadzeniem odpadów - zużytego sprzętu elektrycznego, elektronicznego oraz AGD, w których występują także odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne. Odpady pozyskiwane są ze zbiórek i przyjęć od ludności i firm je organizujących. Powyższe usługi, tj. odbiór i transport odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne od ich wytwórców, które nie będą poddane dalszej obróbce w procesie produkcyjnym, lecz zostaną poddane zagospodarowaniu, łącznie z ich czasowym gromadzeniem (magazynowaniem). Urząd Statystyczny w Łodzi, w odpowiedzi na wniosek Spółki wskazał, że mieszczą się one w grupowaniach:

* obróbka odpadów niezdatnych do wykorzystania w procesie produkcji, lecz przeznaczonych do usunięcia PKWiU 38.1 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów";

* sprzedaż hurtowa złomu i odpadów metalowych i niemetalowych oraz materiałów przeznaczonych do powtórnego wykorzystania, włącznie ze zbieraniem, sortowaniem, remontowaniem zużytych wyrobów (maszyn i urządzeń w tym pojazdów wycofanych z eksploatacji, zużytego sprzętu elektrycznego, elektronicznego i AGD) w celu odzyskania części nadających się do ponownego wykorzystania, jednakże bez procesu dalszego przekształcania PKWiU 46.77.10.0 "Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu".

Jednocześnie w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), powyższe usługi mieszczą się w grupowaniach (PKWiU 2004):

* 90.02.1 "Usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów";

* 51.57.10-00.00 "Usługi w zakresie handlu hurtowego odpadami i złomem".

Natomiast zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia opisane usługi mieszczą się w grupowaniach (PKWiU 1997):

* 90.00.2 "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania ściekami";

* 51.57.10-00.00 "Usługi w zakresie handlu hurtowego odpadami i złomem".

Wnioskodawca posiada stosowne decyzje właściwych referatów ochrony środowiska, tak lokalnych, jak i centralnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do opisanych usług odbioru i transportu odpadów (zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny oraz AGD), można stosować stawkę podatku w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi polegające na zbieraniu, odbiorze, transporcie, przetwarzaniu (odzysk) i czasowym gromadzeniu (magazynowaniu) odpadów - zużyty sprzęt elektryczny, elektroniczny oraz AGD, powinny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 7%, ponieważ zostały sklasyfikowane w grupowaniu 90.02.11 - "Usługi w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów" (nie wszystkie składowe odebranych odpadów nadają się do odzysku, a jedynie do utylizacji). Gdy z ww. odpadów, po wstępnym ich przetworzeniu (segregacja), odzyskane zostają jakieś części lub podzespoły oraz materiały dalej odsprzedawane, jako "użytkowe", do regeneracji, złom lub do dalszego ich przetworzenia, powinna być stosowana stawka podatku w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (ust. 2 ww. artykułu).

W poz. 153 wskazanego załącznika wymieniono usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi odbioru i transportu odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne. Powyższe usługi, w przypadku gdy nie wszystkie składowe odebranych odpadów nadają się do odzysku, a jedynie do utylizacji, są sklasyfikowane w grupowaniu (PKWiU 1997): 90.00.2 - "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i opadów".

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że opisane usługi są opodatkowane stawką podatku w wysokości 7%, o ile - jak wskazała Spółka-mieszczą się w grupowaniu 90.0 (PKWiU 1997). Natomiast w przypadku dokonywania sprzedaży odzyskanych materiałów, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Jednocześnie należy wskazać, iż organ podatkowy nie jest uprawniony do klasyfikowania towarów i usług do właściwych grupowań PKWiU wobec czego niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikacje wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl