ITPP2/443-1131/12/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1131/12/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 17 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 października 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z organizacją nieodpłatnej imprezy plenerowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z organizacją nieodpłatnej imprezy plenerowej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jako osoba fizyczna organizuje Pan plenery twórców ludowych oraz pełni społeczną funkcję prezesa Stowarzyszenia.... Obecnie jest Pan w trakcie składania uzupełnień do wniosku o płatność za plener, który odbył się w 2011 r. Jest Pan jedynym i wyłącznym jego organizatorem. Udział wszelkich jego uczestników, w tym ewentualnych widzów, jest nieodpłatny. Wszystkie prace wykonane przez twórców ludowych podczas plenerów wzbogacają nieodpłatnie zasoby muzeum samorządowego. Plenery te dofinansowywane są w wysokości 70% przez EPROW. Jednocześnie jako osoba fizyczna prowadzi Pan działalność gospodarczą (produkcja chemii budowlanej i gospodarczej). Organizacja pleneru to Pana hobby, które sprawia wiele przyjemności, mimo że dokłada Pan do nich swoje prywatne oszczędności. Organizacja pleneru nie jest związana z prowadzoną Przez Pana działalnością gospodarczą, ani żadną inną działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ramach tego działania może Pan odzyskać podatek od towarów i usług.

Pana zdaniem, skoro organizacja pleneru nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą, ani żadną inną działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, nie może Pan w ramach ww. imprezy odzyskać tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że jako osoba fizyczna organizuje Pan plenery twórców ludowych. Obecnie jest Pan w trakcie składania uzupełnień do wniosku o płatność za plener, który odbył się w 2011 r. Jest Pan jedynym i wyłącznym organizatorem pleneru. Udział wszelkich jego uczestników, w tym ewentualnych widzów jest nieodpłatny. Wszystkie prace wykonane przez twórców ludowych podczas plenerów wzbogacają nieodpłatnie zasoby muzeum samorządowego. Plenery te dofinansowywane są w wysokości 70% przez EPROW. Jednocześnie jako osoba fizyczna prowadzi Pan działalność gospodarczą (produkcja chemii budowlanej i gospodarczej). Organizacja pleneru nie jest związana z prowadzoną Przez Pana działalnością gospodarczą, ani żadną inną działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro zakupy dokonywane przez Pana w ramach realizowanej imprezy nie będą związane z jakąkolwiek opodatkowaną działalnością gospodarczą. W konsekwencji nie będzie Pan miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu organizacji ww. imprezy. Nie będzie miał Pan również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl