ITPP2/443-113/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-113/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniach 15 kwietnia oraz 6 i 22 maja 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości składającej się z działek zabudowanych i niezabudowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 15 kwietnia oraz 6 i 22 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości składającej się z działek zabudowanych i niezabudowanych.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza sprzedać prawo użytkowania wieczystego nieruchomości nabytych na podstawie umów sprzedaży (aktów notarialnych). Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem.

1.

Nieruchomość nabyta w dniu 15 kwietnia 2003 r. składa się z działek zabudowanych:

* nr 123/12 o powierzchni 945 m2,

* nr 123/14 o powierzchni 1.431 m2.

Na ww. działkach znajdują się budynki i budowle w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 156, poz. 118 z późn. zm.).

W 2003 r. we wszystkich budynkach znajdujących się na tych działkach dokonano ulepszeń przekraczających 30% ich wartości początkowej - budynki w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych przez okres przekraczający 5 lat.

2.

Nieruchomość nabyta w dniu 27 lipca 2005 r. składa się z działki zabudowanej nr 123/13 o powierzchni 167 m2. Na ww. działce znajdują się budynki i budowle w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 156, poz. 118 z późn. zm.), które nie były przedmiotem ulepszeń.

3.

Nieruchomość nabyta w dniu 9 sierpnia 2007 r. składa się z działek niezabudowanych:

* nr 123/3 o powierzchni 27 m2,

* nr 123/4 o powierzchni 29 m2,

* nr 123/5 o powierzchni 25 m2,

* nr 123/6 o powierzchni 16 m2,

* nr 123/7 o powierzchni 1 m2.

Powyższe działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i nie wydano dla nich decyzji o warunkach zabudowy. Z ewidencji gruntów wynika, że są to tereny mieszkaniowe i zurbanizowane tereny niezabudowane.

Przedmiotowe nieruchomości nie były przedmiotem umów najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze.

Dnia 14 października 2010 r. postanowieniem Sądu Rejonowego została ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku upadłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka w upadłości likwidacyjnej może dokonać sprzedaży nieruchomości opisanych powyżej ze stawką podatku "zwolnione".

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. nieruchomość można zbyć ze stawką podatku "zwolnione".

Spółka powołała treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 2 pkt 6, art. 41 ust. 1, art. 146a pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 2 ust. 14, art. 43 ust. 1 pkt 10a i ust. 7a oraz art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wskazała, że z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika:

* przedmiotowe nieruchomości stanowią teren zabudowany i są przeznaczone pod zabudowę,

* na nieruchomościach znajdują się budynki i budowle w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane,

* Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem,

* w 2003 r. dokonano ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej, lecz budynki w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat,

* nieruchomości nie były przedmiotem umów najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze.

Stwierdziła, że skoro przedmiotowe nieruchomości, na których posadowione są budynki i budowle:

* zostały nabyte odpowiednio w 2003 r. oraz w 2005 r. w ramach czynności podlegających opodatkowaniu,

* w 2003 r. dokonano ich ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej,

* budynki w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez nią do czynności opodatkowanych przez okres przekraczający 5 lat,

to tym samym wypełnione zostaną przesłanki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz ust. 7a ustawy, i sprzedaż nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie,

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione,

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej,

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta,

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego,

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - w myśl art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Należy zaznaczyć, że do dnia 31 marca 2013 r. przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy posiadał brzmienie: "Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę."

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ustęp 11 powyższego artykułu stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z ust. 7a powyższego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza zbyć prawo wieczystego użytkowania gruntu trzech działek zabudowanych (nr 123/12 i 123/14 nabytych w 2003 r. oraz nr 123/13 nabytej w 2005 r.) wraz z prawem własności posadowionych na nich budynków i budowli w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane oraz prawo wieczystego użytkowania gruntu pięciu działek niezabudowanych (nr 123/3, 123/4, 123/5, 123/6, 123/7), nabytych w 2007 r. Przy nabyciu nie przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego. Budynki znajdujące się na działkach 123/12 i 123/14 były ulepszone w 2003 r., a wartości nakładów na ulepszenie każdego z nich stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Po dokonaniu ulepszeń obiekty były wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych przez okres przekraczający 5 lat. Nieruchomości nie były przedmiotem najmu, dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze. Działki niezabudowane nr 123/3, 123/4, 123/5, 123/6, 123/7 nie są objęte planem zagospodarowania przestrzennego i nie wydano dla nich decyzji o warunkach zabudowy.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż sprzedaż:

* budynków i budowli znajdujących się na działce 123/13 - wbrew stanowisku Spółki - nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz ust. 7a ustawy, ale będzie zwolniona na podstawie ust. 1 pkt 10 tego artykułu, gdyż będzie dokonywana po pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (z wniosku wynika bowiem, że nabycie tych obiektów nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych) i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata,

* budynków i budowli znajdujących się na działkach 123/12 i 123/14 - jak słusznie Spółka stwierdziła - będzie korzystała ze zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w powiązaniu z ust. 7a tego artykułu, gdyż będzie miała miejsce w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, przy ich nabyciu Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, a po ulepszeniu wykorzystywała je przez okres przekraczający 5 lat do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym posadowione są ww. obiekty, będzie zwolniona od podatku w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 11 powołanego rozporządzenia.

Z kolei sprzedaż prawa wieczystego użytkowania pięciu działek niezabudowanych - wbrew stanowisku Spółki - będzie opodatkowana stawką podstawową 23%, gdyż przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze nie przewidują stawek obniżonych lub zwolnienia od podatku dla czynności zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, nie będącego terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy i nieprzeznaczonego na cele rolnicze. Należy bowiem zaznaczyć, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ma zastosowanie jedynie do dostawy gruntów niezabudowanych, a nie do dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntu.

Wobec powyższego stanowisko Spółki całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl