ITPP2/443-113/10/AD - Możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-113/10/AD Możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2010 r. (data wpływu 11 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Budowa kanalizacji deszczowej na odcinku ulicy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Budowa kanalizacji deszczowej na odcinku ulicy".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 16 grudnia 2009 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji deszczowej na odcinku ulicy" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W umowie ujęła podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany. W wyniku realizacji inwestycji zwiększy się obszar objęty ochroną przeciwpowodziową o 1,4 h. Dodatkowo w ramach tego projektu, już jako koszt niekwalifikowany, Gmina wybuduje na tej ulicy nawierzchnię drogową, chodniki, ścieżkę rowerową oraz zainstaluje oświetlenie drogowe.

Realizacja tego projektu przyczyni się do osiągnięcia celów szczegółowych, tj. poprawy stanu środowiska naturalnego i regulacji wód opadowych.

Gmina zleci wykonanie inwestycji wykonawcy, który zostanie wyłoniony w drodze przetargu ograniczonego. Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań publicznych nałożonych na nią przepisami prawa. Po zakończeniu całej inwestycji wytworzony majątek będzie własnością Gminy, który nie będzie generował dochodów. Inwestycja będzie służyła lokalnej społeczności i turystom.

W związku z powyższy zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, realizując powyższe zadanie, może odliczyć podatek od towarów i usług zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania lub go odzyskać w inny sposób.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z planowaną inwestycją i nie ma możliwości odzyskania tego podatku w inny sposób. Zakupy towarów i usług związane z tą inwestycją nie będą służyły żadnym czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Prowadzona inwestycja nie będzie związana z działalnością gospodarczą lecz z wykonywaniem zadań statutowych nałożonych prawem. Jej eksploatacją zajmować się będzie Gmina. Inwestycja będzie służyła lokalnej społeczności i turystom, bez możliwości pobierania jakichkolwiek opłat. Tym samym, na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, nie przysługuje w żaden sposób możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina otrzymała dofinansowanie do projektu polegającego na budowie kanalizacji deszczowej, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach tego projektu wykona również prace związane z budową nawierzchni drogowej, chodników, ścieżki rowerowej oraz zainstalowaniem oświetlenia drogowego. Powyższe przedsięwzięcie przyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego i regulacji wód opadowych. Po zakończeniu inwestycji, która będzie służyła lokalnej społeczności i turystom, wytworzony majątek będzie własnością Gminy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie będą mieć związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, jak również nie będzie przysługiwało uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, iż w niniejszej interpretacji tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych lub niekwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl