ITPP2/443-113/08/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-113/08/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. (data wpływu 7 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności oraz ustalenia podstawy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 14 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności oraz ustalenia podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przed 1 maja 2004 r. dla lokali mieszkalnych zostało ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Po 1 maja 2004 r. w odniesieniu do tych mieszkań miał miejsce nowy akt ustanowienia lokatorskiego prawa z powodu zamiany lokalu z osobą zadłużoną lub cesją (darowizną) wkładu mieszkaniowego na rzecz bliskich wspólnie zamieszkujących na podstawie art. 15 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Nowi lokatorzy mieszkań wystąpili następnie o przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przekształcenie lokatorskiego prawa do lokalu w prawo odrębnej własności w przypadkach, o których była mowa powyżej będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jaka jest podstawa opodatkowania, jeżeli zdarzenie opisane w pierwszym pytaniu będzie podlegało opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy do ustanowienia prawa odrębnej własności mieszkań będzie miał zastosowanie art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Regulacja ta wyklucza stosowanie przepisów ustawy do przekształceń, o których mowa we wniosku, gdyż w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z lokalami, dla których lokatorskie prawo ustanowione zostało po raz pierwszy przed 1 maja 2004 r. czyli w okresie kiedy Spółdzielnia nie mogła korzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od wznoszonych budynków mieszkalnych. Ponadto przedmiotowe lokale zostały już pierwszy raz zasiedlone przez 1 maja 2004 r. i obecne przeniesienie własności tych lokali na nowych mieszkańców stanowi ich kolejne zasiedlenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7. ust. 1 pkt 5 przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Z regulacji zawartej w art. 29 ust. 8 wynika, że jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Wyłączeniu z zakresu ww. ustawy na mocy powołanego przepisu podlegają zatem czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z opisanego we wniosku zdarzenia wynika, że w stosunku do przedmiotowych lokali zarówno pierwsze zasiedlenie jak i ustanowienie pierwszego lokatorskiego prawa spółdzielczego nastąpiło przed 1 maja 2004 r. W tej sytuacji ponowne ustanowienie po 1 maja 2004 r. spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokali, do których to prawo już po raz pierwszy zostało ustanowione, nie ma znaczenia dla opodatkowania czynności przekształcenia w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu albo do ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu. Wobec powyższego na mocy art. 153 ust. 2 przedmiotowe przekształcenie nie będzie podlegało ustawie o podatku od towarów i usług.

Reasumując, w świetle powyższych regulacji prawnych przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności, w sytuacji gdy pierwsze ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu jak i jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i tym samym nie zachodzi konieczność ustalania od tych czynności podstawy opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl