ITPP2/443-1124/13 - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu polegającego na nabyciu wyposażenia do sali szkoleniowo-dydaktycznej oraz projektu polegającego na budowie strzelnicy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1124/13 Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu polegającego na nabyciu wyposażenia do sali szkoleniowo-dydaktycznej oraz projektu polegającego na budowie strzelnicy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2013 r. (data wpływu 18 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 13 stycznia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu polegającego na nabyciu wyposażenia do sali szkoleniowo-dydaktycznej oraz projektu polegającego na budowie strzelnicy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu polegającego na nabyciu wyposażenia do sali szkoleniowo-dydaktycznej oraz projektu polegającego na budowie strzelnicy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Bractwo nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu PROW na lata 2007-2013 wykona projekt polegający na nabyciu wyposażenia do posiadanej sali szkoleniowo-dydaktycznej. Nabyte zostanie pełne, niezbędne wyposażenie: krzesła, stoły, sprzęt komputerowy wraz z dodatkowym osprzętem pod postacią rzutnika, stojaka i ekranu. W ramach realizacji projektu PROW, zrealizowana zostanie budowa strzelnicy Bractwa, wykonana zgodnie z zachowaniem wszystkich wymogów prawa budowlanego. Zarówno sala szkoleniowo-dydaktyczna, jak i strzelnica, udostępniane będą bezpłatnie. Na podstawie planowanego do złożenia wniosku o płatność, zostanie zrefundowane do 70% poniesionych wydatków na ww. zadanie. W ramach tych wydatków poniesiony zostanie także koszt podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z planowanymi do realizacji projektami opisanymi powyżej, Bractwu przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wypłaconego wykonawcom, który zostanie uiszczony na podstawie zawartych umów i wystawionych faktur, w ramach refundacji planowanej do otrzymania z PROW na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług, a swoje pomieszczenia udostępnia nieodpłatnie, nie występują przesłanki do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie, ma prawo do zaliczenia go do środków kwalifikowanych w ramach PROW na lata 2007-2013. Bractwo wskazało, że w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 35), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Bractwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowych projektów na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl