ITPP2/443-1121/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1121/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 17 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "P."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "P.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W odpowiedzi na konkurs, w ramach osi priorytetowej 4. Rozwój restrukturyzacja i rewitalizacja miast, działanie 4.1 Humanizacja blokowisk, poddziałanie 4.1.1. Poprawa warunków technicznych budynków zrealizowanych w technologii z wielkiej płyty, ogłoszony przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013, Gmina, jako Beneficjent, złożyła wniosek o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu pn. "P." i w dniu 29 grudnia 2010 r. podpisała umowę o dofinansowanie. Powyższy projekt składa się z realizacji dwóch zadań. Pierwsze, wykonane w latach 2007-2008, dotyczyło modernizacji budynku przy ul. K. Drugie, realizowane w latach 2011-2013, dotyczy modernizacji budynku przy ul. K. Oba bloki, wykonane w technologii wielkiej płyty (system...), znajdują się na osiedlu mieszkaniowym. Zlokalizowane są wśród szeregu (więcej niż 3) innych budynków z wielkiej płyty. Bloki są własnością Gminy, pozostają w administracji Z. - jednostki budżetowej Gminy. Zlokalizowane są na działkach gminnych. Projekt polega na modernizacji istniejących budynków i przebudowie ich na indywidualne, pełnowartościowe lokale mieszkalne. Pozostałe to pięciokondygnacyjne bloki, gdzie poszczególne kondygnacje przeznaczono na:

K.:

* piwnice - pomieszczenie na przyłącza, pomieszczenie węzła cieplnego, pomieszczenia gospodarcze;

* parter - dwa wejścia do budynku, komunikacja ogólnodostępna, dziewięć mieszkań;

* I, II, III, IV piętro - układ klatkowy; klatka południowa obsługuje 4 mieszkania na każdej kondygnacji, a klatka północna obsługuje 6 mieszkań na każdej kondygnacji.

W południowej części budynku - na parterze, w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej klatki schodowej, zaprojektowano dodatkowe wejście zewnętrzne z wiatrołapem.

K.:

* piwnice - pomieszczenie na przyłącza, pomieszczenie węzła cieplnego, pomieszczenia gospodarcze;

* parter - dwa wejścia do budynku, komunikacja ogólnodostępna, dziewięć mieszkań;

* I, II, III, IV piętro - komunikacja ogólnodostępna, po dziewięć mieszkań na każdej kondygnacji.

W zakres prac dotyczących modernizacji obiektów przy ul. K.... i... wchodzą:

* roboty rozbiórkowe - m.in. wyburzenie istniejących ścianek działowych, likwidacja istniejących warstw posadzkowych, demontaż istniejącej stolarki okiennej i drzwiowej, luksferów na klatkach schodowych, demontaż balustrad,

* roboty konstrukcyjne,

* zmiana pokrycia dachu - będzie kryty papą z posypką,

* wykonanie izolacji przeciwilgociowych, cieplnych, akustycznych,

* roboty murarskie, w tym postawienie nowych ścianek działowych,

* wymiana całej stolarki drzwiowej i okiennej na nowe okna PCV,

* wykonanie nowych posadzek i podłóg,

* położenie nowych tynków i okładzin ścian,

* roboty malarskie, ślusarsko-kowalskie,

* ocieplenie ścian elewacji,

* roboty zewnętrzne - nie ujęte we wniosku aplikacyjnym - roboty niekwalifikowane.

Wszystkie roboty zewnętrzne, wraz z zagospodarowaniem terenu oraz przyłączem wod-kan, są kosztami niekwalifikowanymi, nie ujętymi w projekcie. Koszty te oraz inne dodatkowe, niezbędne do realizacji projektu, pokryje ze środków własnych Gmina. We wniosku aplikacyjnym uwzględniono wszystkie konieczne roboty wewnętrzne dotyczące całych budynków. Obiekty te w całości są i będą własnością Gminy, nie są przeznaczone na cele komercyjne, tj. na sprzedaż, czy wynajem na rynku nieruchomości, nie stanowią i nie będą stanowiły indywidualnej własności. Mieszkania te będą przydzielane jako lokale komunalne, najuboższym członkom wspólnoty samorządowej. Zapewnienie takich mieszkań wynika z ustawy o samorządzie gminnym i jest zadaniem własnym każdej gminy. Inwestycja zrealizowana w latach 2007-2008 (blok...) została wydana protokołem przekazania - przyjęcia środka trwałego do Z., który będzie zarządzał produktami projektu. Jest to zakład budżetowy powołany na podstawie uchwały Rady Miasta. Działa na podstawie statutu. Zakład nie posiada osobowości prawnej, nadzór nad nim sprawuje Prezydent. Do zakresu działań Zakładu należy utrzymanie budynków i obiektów gminnych w stanie niepogorszonym, między innymi poprzez racjonalne, planowe i zgodne z przepisami prawa administrowanie wydzielonymi składnikami majątku Gminy. W zakres projektu wchodzą również wydatki związane z opracowaniem dokumentacji projektowej, usługi audytu zewnętrznego oraz promocji. Finansowany jest z budżetu miasta oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Realizacja przedmiotowego zadania jest związana z wypełnianiem obowiązku nałożonego ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., zgodnie z którą do zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, do których zalicza się m.in. sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy) i nie będzie związana z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawnych możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarowi usług, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) wynika, że czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, są zwolnione od podatku.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Artykuł 6 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 7 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują m.in. sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustęp 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, poz. 1 z późn. zm.) krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego (art. 7 ust. 1 pkt 7) ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ((tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) wynika, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl