ITPP2/443-112/07/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-112/07/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2007 r. (data wpływu 12 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży materiałów budowlanych i usług budowlanych. W wyniku zwracanych towarów i materiałów wystawiane są faktury korygujące, które wysyłane są pocztą. Pomimo pisemnej prośby faktura korygująca nie wraca podpisana. Powyższe dotyczy głównie faktur korygujących wystawianych dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Wobec powyższego Spółka w miesiącu wrześniu zaczęła wysyłać duplikaty faktur korygujących pocztą - listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru na którym wpisany był numer faktury korygującej. Uzyskanie potwierdzenia odbioru faktur korygujących przysparza wiele problemów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywane przez Spółkę pocztowe potwierdzenie doręczenia listem poleconym faktur korygujących stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc w którym Spółka otrzymała potwierdzenie doręczenia listu poleconego.

Zdaniem wnioskodawcy przepisy prawa podatkowego nie precyzują w jakiej formie powinno nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. W związku z powyższym potwierdzeniem tym może być pocztowe potwierdzenie otrzymania listu poleconego w którym wysłano faktury korygujące do nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 16 ust. 3 pkt 1 oraz § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy; podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Wystawiając fakturę korygującą - zgodnie z § 16 ust. 4 i § 17 ust. 6 powołanego wyżej rozporządzenia - sprzedawca jest obowiązany do uzyskania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. Obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie dotyczy jedynie: eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, a także przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 powołanego rozporządzenia (czyli dostawy tzw. mediów). Z treści § 16 ust. 4 wynika również, że posiadanie przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali. Cytowane wyżej rozporządzenie nie określa, w jaki sposób potwierdzenie odbioru faktury korygującej powinno być dokonane. Jednak należy zauważyć, że potwierdzenie odbioru powinno nastąpić przez nabywcę widniejącego na fakturze.

Reasumując, należy uznać, iż pocztowe potwierdzenie przez nabywcę doręczenia listem poleconym faktur korygujących (ich duplikatów) zgodnie z dyspozycją zawartą w § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia, stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc (kwartał) w którym Spółka takie potwierdzenie otrzymała.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl