ITPP2/443-1114a/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1114a/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 21 października 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wynikających z nabycia przez rolnika ryczałtowego maszyny/urządzenia od kontrahenta z innego kraju członkowskiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych wynikających z nabycia przez rolnika ryczałtowego maszyny/urządzenia od kontrahenta z innego kraju członkowskiego.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan rolnikiem ryczałtowym prowadzącym indywidualne gospodarstwo rolne. Duża część specjalistycznych maszyn i urządzeń wysokiej jakości produkowana jest poza terytorium RP. Chcąc dokonać zakupu takiej maszyny lub urządzenia w Polsce zmuszony jest Pan do zapłacenia wysokiej, często kilkudziesięcioprocentowej marży przedstawicielowi. Dzieje się tak m.in. dlatego, że przedstawiciele posiadają wyłączność na sprzedaż danej marki na terytorium Polski. W związku z powyższym chciałby Pan zakupić nową maszynę/urządzenie służące do produkcji rolnej wprost od zagranicznego producenta lub dealera. Maszyna/urządzenie miałoby służyć tylko i wyłącznie w Pana gospodarstwie rolnym i użytkowane byłoby "dożywotnio", tzn. przez cały okres amortyzacji maszyny. Producent lub dealer ma swoją siedzibę i działa na terytorium państwa członkowskiego i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Pan nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wartość maszyny/urządzenia przekroczy kwotę 50.000 zł. Nie dokonywał Pan w bieżącym roku żadnych nabyć od opisanych wyżej podmiotów, nie składał również naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy nabywając w ten sposób maszynę/urządzenie może być Panu nadany EURO NIP.

2.

Jak w Pana przypadku wygląda ewentualne rozliczenie podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien zostać nadany NIP UE. Stwierdził Pan, tylko w przypadku chęci zbycia maszyny lub urządzenia przed zakończeniem okresu jej amortyzacji byłby zobowiązany do odprowadzenia stosownego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl ust. 2 tego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika;

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)-z) zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:

1.

nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,

2.

dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2

* jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 10 ust. 1 ww. ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9, nie występuje w przypadku, gdy:

1.

dotyczy towarów, do których miałyby odpowiednio zastosowanie przepisy art. 45 ust. 1 pkt 9, art. 80, art. 83 ust. 1 pkt 1, 3, 6, 10 i 18, z uwzględnieniem warunków określonych w tych przepisach

2.

dotyczy towarów innych niż wymienione w pkt 1 nabywanych przez:

a.

rolników ryczałtowych dla prowadzonej przez nich działalności rolniczej,

b.

podatników, którzy wykonują jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i którym nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,

c.

podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

d.

osoby prawne, które nie są podatnikami

e.

jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się, jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł.

Natomiast w myśl ust. 3 ww. artykułu, przepisów ust. 1 pkt 2 i ust. 2 nie stosuje się, jeżeli przedmiotem nabycia są:

1.

nowe środki transportu;

2.

wyroby akcyzowe.

Przy ustalaniu wartości, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2, nie wlicza się kwoty podatku od wartości dodanej należnego lub zapłaconego na terytorium państwa członkowskiego, z którego towary te są wysyłane lub transportowane. Do wartości, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie wlicza się wartości z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w ust. 3 (art. 10 ust. 4 ustawy).

W przypadku, gdy u podmiotów, u których zgodnie z ust. 1 pkt 2 nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zostaje przekroczona kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce od momentu przekroczenia tej kwoty (art. 10 ust. 5 ustawy).

Jak wynika z cyt. wyżej przepisów, w sytuacji, gdy zostaje przekroczona kwota 50.000 zł, uznaje się, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce od momentu przekroczenia tej kwoty (do limitu tego nie wlicza się kwoty podatku od wartości dodanej). Opodatkowaniu zatem podlega transakcja, w związku z którą nastąpiło przekroczenie ww. kwoty. Jeśli podatnik dokonał wielu nabyć towarów na łączną kwotę przekraczającą 50.000 zł, to opodatkowaniu podlega transakcja, w związku z którą dochodzi do przekroczenia tej kwoty. W przypadku zaś, gdy podatnik nabył jednorazowo towary o wartości przekraczającej 50.000 zł, oznacza to, że przekroczył powyższą kwotę w związku z tą transakcją i obowiązany jest do opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia w tej kwocie.

Zgodnie z art. 10 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów może mieć zastosowanie w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, do podatników oraz osób prawnych niebędących podatnikami, pod warunkiem złożenia przez te podmioty naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania tych czynności. Oświadczenie składa się przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, od którego nabycia te mają być rozliczane przez te podmioty na terytorium kraju, i obowiązuje ono przez 2 kolejne lata, licząc od końca miesiąca, w którym zostało złożone (art. 10 ust. 7 ustawy).

Powyższe przepisy dają możliwość wyboru opodatkowania na terytorium Polski wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, przy zachowaniu określonych warunków, mimo, że wartość tych nabyć nie przekracza limitu 50.000 zł.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez rolnika ryczałtowego - zgodnie z art. 2 pkt 19 powołanej ustawy - rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Z powyższych przepisów wynika, że nie tylko podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy zamierzający rozpocząć wykonywanie czynności wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów podlegają obowiązkowi zgłoszenia tego faktu w zgłoszeniu rejestracyjnym. Obowiązek ten ciąży również na podmiotach, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia przekroczyła limit wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z ust. 8 tego artykułu wynika, iż podatnicy wymienieni w art. 15, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i osoby prawne niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, lub którzy skorzystali z możliwości wymienionej w art. 10 ust. 6, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

W § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 z późn. zm.) określony został wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-8), o której mowa w art. 99 ust. 8 ustawy, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Deklarację tę, dla celów rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, obowiązani są składać podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE. Służy ona do rozliczania podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, gdy podatnicy, którzy nie mają obowiązku składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K, dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, których wartość przekroczyła kwotę 50.000 zł lub w sytuacji, gdy wartość tego nabycia nie przekroczyła ww. kwoty, ale podjęli decyzję o opodatkowaniu nabycia, co potwierdzili stosownym zawiadomieniem złożonym w urzędzie skarbowym.

Z treści art. 103 ust. 1 ustawy wynika, iż podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczenia i wpłacenia podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz 33 i 33b.

Z treści wniosku wynika, iż jest Pan rolnikiem ryczałtowym prowadzącym indywidualne gospodarstwo rolne. Chciałby Pan nabyć nową maszynę/urządzenie służące do produkcji rolnej wprost od zagranicznego producenta lub dealera. Maszyna/urządzenie miałoby służyć tylko i wyłącznie w Pana gospodarstwie rolnym i użytkowane byłoby "dożywotnio", tzn. przez cały okres amortyzacji maszyny. Producent lub dealer ma swoją siedzibę i działa na terytorium państwa członkowskiego i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Pan nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wartość maszyny/urządzenia przekroczy kwotę 50.000 zł. Nie dokonywał Pan w bieżącym roku żadnych nabyć od opisanych wyżej podmiotów, nie składał również naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż będzie Pan zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem maszyny/urządzenia. Wynika to z faktu, iż w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną warunki wymienione w przepisie art. 9 ust. 1 ustawy, tj. nastąpi przeniesienie przez kontrahenta z innego państwa członkowskiego (np. Holandii) prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, w wyniku którego towar ten zostanie przemieszczony z terytorium innego państwa Unii Europejskiej na terytorium kraju.

Będąc rolnikiem ryczałtowym nabywającym towar na potrzeby prowadzonej działalności rolniczej, oceny zakresu stosowania przepisów ustawy w odniesieniu do czynności opisanych we wniosku, w związku z faktem, iż z treści wniosku nie wynika iż przedmiotem nabycia będzie nowy środek transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy, należy dokonywać w świetle uregulowań art. 9 ust. 2 w związku z art. 10 ustawy. Skoro wartość netto wewnątrzwspólnotowego nabycia maszyny przekroczy kwotę 50.000 zł, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy, w świetle którego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie podlega opodatkowaniu jeśli całkowita jego wartość w roku podatkowym nie przekroczyła limitu 50.000 zł.

Winien Pan zatem, przed dokonaniem nabycia wewnątrzwspólnotowego, zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego na formularzu VAT-R/UE, stanowiącym załącznik do zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, o fakcie rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

W sytuacji gdy nie jest Pan czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie jest obowiązany do składania deklaracji VAT-7 lub VAT-7K, w momencie przekroczenia kwoty granicznej określonej w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy (kwoty 50.000 zł), w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, winien Pan złożyć deklarację VAT-8 oraz naliczyć i dokonać zapłaty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia maszyny/urządzenia.

Z uwagi na fakt, że dokona Pan jednorazowego nabycia wewnątrzwspólnotowego o wartości przekraczającej 50.000 zł, opodatkowaniu - według właściwej dla towaru stawki podatku na terytorium kraju - podlega cała wartość tej transakcji.

Tym samym stanowisko, iż tylko w przypadku chęci zbycia maszyny/urządzenia przed zakończeniem okresu jej amortyzacji byłby Pan zobowiązany do odprowadzenia stosownego podatku, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać, iż w kwestii dotyczącej możliwości zastosowania przez zbywcę maszyny/urządzenia 0% stawki podatku, wydano postanowienie nr ITPP2/443-1114b/11/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl