ITPP2/443-1110/09/AP - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1110/09/AP Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. (data wpływu 21 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 26 lutego 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.3.1: "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 26 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.3.1: "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

W dniu 26 października 2009 r. Lokalna Grupa Działania podpisała umowę z samorządem województwa na przyznanie pomocy w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na rok 2009. W ramach ww. działania, od lutego 2009 r. LGD finansuje koszty utrzymania biura, w tym: najem, media, telefon, zatrudnienie personelu, zakup urządzeń i materiałów biurowych, nieodpłatną działalność szkoleniową i doradczą dla potencjalnych beneficjentów, działań osi IV PROW z terenu objętego działaniem LGD, działań promocyjnych dotyczących zarówno możliwości pozyskiwania środków w ramach działań osi PROW, jak również obszaru działania LGD. Ponadto LGD przeznacza środki na analizy, plany oraz ankiety w celu określenia potrzeb potencjalnych beneficjentów. W ramach umowy prowadzi działania promocyjne o obszarze działania LSR oraz edukacyjne (nieodpłatne szkolenia) dla beneficjentów, członków Rady i Zarządu. Tym sposobem będzie zachęcała do składania wniosków o dofinansowanie projektów w ramach działania 4.1.3 PROW - Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju. Będzie także przeprowadzała postępowania konkursowe i wybierała projekty, które najlepiej wpisują się w Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy na dofinansowanie projektów i rozliczenia finansowe będą prowadzone przez urząd marszałkowski oraz ARiMR. Wszelkie działania LGD na rzecz beneficjentów prowadzone będą nieodpłatnie, a zakupione mienie ruchome stanowić będzie własność LGD i będzie wykorzystywane na potrzeby LGD. W dniu 14 października 2009 r. LGD złożyła do urzędu marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie w ramach działania 4.3.1 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" na rok 2010. W przypadku uzyskania dofinansowania, nadal będzie realizować przedsięwzięcia, jak w roku 2009.

LGD nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, o których mowa w poz. 10 załącznika nr 4 do ww. ustawy. W wyniku realizacji działań objętych umową z samorządem województwa LGD nie osiągnie żadnych przychodów, nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Działalność ta nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją operacji w ramach działania 4.3.1 PROW na lata 2007-2013 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

2.

Czy LGD ma możliwość odzyskania podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach, tj. bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jako argument na powyższe stanowisko LGD wskazała, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Powołując treść art. 88 ust. 4 ww. ustawy, stwierdziła, że z przepisu tego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r., przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy tego rozporządzenia określały katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach uprawniało do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Od dnia 1 stycznia 2010 r. przepisy tożsame z ww. zawarte są odpowiednio w rozdziale 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Z treści złożonego wniosku wynika, iż LGD nie będące podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, a realizowane w ramach projektu zadania nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wydatki związane z realizacją programu przeznaczone są na przeprowadzanie analiz, planów i ankiet w celu określenia potrzeb potencjalnych beneficjentów, a także na prowadzenie nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów działań osi IV PROW z terenu objętego działaniem LGD, działań promocyjnych dotyczących zarówno możliwości pozyskiwania środków w ramach działań osi PROW, działań promocyjnych o obszarze działania LSR. Wszelkie działania LGD na rzecz beneficjentów prowadzone będą nieodpłatnie, a zakupione mienie ruchome stanowić będzie własność LGD i będzie wykorzystywane na potrzeby Jej działalności statutowej, kwalifikującej się do usług zwolnionych od podatku.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z nabywanymi towarami i usługami w celach realizacji działania 4.3.1 PROW, LGD nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, a LGD nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki stanowiące dofinansowanie ww. działania, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl