ITPP2/443-111/13/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-111/13/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.), uzupełnionym dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Ś." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2013 r. złożony wniosek uzupełniony w dniu 18 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Ś."

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące stan faktyczny.

Stowarzyszenie zrealizowało projekt pn. "Ś.", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W złożonym wniosku ubiega się o objęcie kosztami kawalifikowalnymi koszt podatku od towarów i usług. Jest to zgodne z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach projektu przewidziane były następujące koszty: baneru promocyjnego, plakatów, ogłoszenia prasowego, ulotek, zaproszeń, wynagrodzenia zespołów muzycznych, wyżywienia wystawców (wystawcy z tytułu udziału nie wnosili żadnych opłat), wynajmu sceny, wynagrodzenia konferansjerów i fotografa, zakupu nagród rzeczowych. Koszt podatku od towarów i usług w ramach wszystkich pozycji nie przekracza kwoty 800,00 zł, a impreza miała charakter niekomercyjny i wstęp był bezpłatny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w obecnym stanie prawnym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie na poparcie swojego stanowiska wskazało art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie zrealizowało projekt dofinansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Polegał on na organizacji święta pieczonego ziemniaka. W ramach projektu poniesiono następujące koszty związane z: wytworzeniem baneru promocyjnego, wydrukiem (plakatów, ulotek, zaproszeń), ogłoszeniem prasowym, wynagrodzeniem zespołów muzycznych, wyżywieniem wystawców (wystawcy z tytułu udziału nie wnosili żadnych opłat), wynajmem sceny, wynagrodzeniem konferansjerów i fotografa, zakupem nagród rzeczowych. Wstęp na imprezę był bezpłatny.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ jak wynika z treści wniosku zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. skoro towary i usługi nabyte w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwał zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie są środkami, wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl