ITPP2/443-1109/12/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1109/12/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. Wojewoda, na wniosek "P." ustalił lokalizację przedsięwzięcia pn.: "P.". Na podstawie tej Decyzji z podziału działki nr:

1.

126/15 powstanie działka nr 126/31 o pow. 1.721 m2 obr.... Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 2 marca 2012 r. operatem szacunkowym ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę... działka nr 126/31 jest niezabudowana i została wyceniona na kwotę 246.111 zł, w tym wartość składników budowlanych, tj. drogi gruntowej nieutwardzonej w kwocie 1.729 zł. Zgodnie z ww. operatem właścicielami działki są osoby fizyczne. Ponadto zgodnie z informacją Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych... na przedmiotowej działce znajduje się jezdnia ziemna,

2.

126/15 powstanie działka nr 126/25 o pow. 6.661 m2 obr.... Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 2 marca 2012 r. operatem szacunkowym ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę... działka nr 126/25 jest niezabudowana i została wyceniona na kwotę 947.591 zł, w tym wartość składników budowlanych, tj. drogi gruntowej nieutwardzonej w kwocie 1.729 zł. Zgodnie z ww. operatem właścicielami działki są osoby fizyczne. Ponadto zgodnie z informacją Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych... na przedmiotowej działce znajduje się jezdnia ziemna,

3.

133/2 powstanie działka nr 133/7 o pow. 18.998 m2 obr..... Zgodnie ze sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 2 marca 2012 r. operatem szacunkowym ustalającym wartość nieruchomości w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę... działka nr 133/7 jest niezabudowana i została wyceniona na kwotę 2.728.817 zł, w tym wartość składników budowlanych, tj. drogi gruntowej nieutwardzonej w kwocie 2.866 zł. Zgodnie z ww. operatem właścicielem działki jest osoba fizyczna. Ponadto zgodnie z informacją Wojewódzkiego Biura Geodezji i Terenów Rolnych na przedmiotowej działce znajduje się jezdnia ziemna.

Decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia zatwierdzi wskazane powyżej podziały (...)

Na mocy ww. decyzji Wojewody, z dniem jej ostateczności działki określone w pkt 1-3 staną się własnością Województwa. Wyżej wskazana decyzja Wojewody nie jest ostateczna, trwa postępowanie odwoławcze.

Zdarzenie przyszłe 1:

Województwo zamierza sprzedać nieruchomości położone w R., ujęte w pkt 1-3, na rzecz "P." ze 100% kapitałem Województwa, w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Działki przeznaczone są pod budowę "P." zgodnie z decyzją Wojewody z dnia 5 stycznia 2012 r. Do dnia sprzedaży stan faktyczny nieruchomości nie ulegnie zmianie.

Zdarzenie przyszłe 2:

Województwo zamierza sprzedać nieruchomości wskazane w pkt 1-3 położone w R. na rzecz "P.", w trybie bezprzetargowym, na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działek niezabudowanych do dnia sprzedaży, "P." w ramach realizacji projektu pn. "P." wybierze generalnego wykonawcę, którego zadaniem będzie m.in. rozpoczęcie robót bezpośrednio związanych z budową infrastruktury. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest na 2015 r. Zgodnie z informacją od "P.", w ramach projektowanej inwestycji na niżej wymienionych działkach powstaną:

1.

nr 126/31 - droga wewnętrzna, rów melioracyjny,

2.

nr 126/25 - nasyp kolejowy, wiadukt kolejowy, rowy odwadniające, nastąpi przebudowa mediów i zostaną dokonane nasadzenia,

3.

nr 133/7 - nasyp kolejowy, wiadukt kolejowy, droga, rowy odwadniające, nastąpi przebudowa mediów i zostaną dokonane nasadzenia.

Sprzedaż ww. działek na rzecz"P." nastąpi po faktycznym wybudowaniu ww. obiektów budowlanych, a przed zakończeniem inwestycji objętej projektem pn. "P." Nakłady na wybudowanie ww. obiektów poniesie inwestor, czyli "P."

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż nieruchomości zabudowanych opisanych w punktach 1-3 jest opodatkowana podstawową stawką podatku w wysokości 23%, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Czy sprzedaż nieruchomości opisanych w punktach 1-3 jest zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości opisanych w punktach 1-3, będzie opodatkowana 23% stawką podatku na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 2 pkt 6, art. 2 pkt 22, art. 41 ust. 1, 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Województwo stwierdziło, iż przy założeniu, że działki są niezabudowane (wyceniana droga gruntowa jest drogą nieutwardzoną, czyli nie stanowi obiektu budowlanego w rozumieniu art. 3 pkt 3a ustawy - Prawo budowlane, a tym samym nie stanowi budowli w myśl art. 3 pkt 3 tej ustawy), a przeznaczone pod budowę zgodnie z decyzją Wojewody z dnia 5 stycznia 2012 r. o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia "..." sprzedaż działek gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod zabudowę nie może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do pytania nr 2 Województwo stwierdziło, iż dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości określonych w pkt 1-3 będzie zwolniona z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 2 pkt 6, art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdziło, iż z uwagi na fakt, że sprzedaż budowli w postaci: nasypu kolejowego, skarpy (budowla ziemna w rozumieniu art. 3 pkt 3 prawa budowlanego); drogi (obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a prawa budowlanego), wiaduktu kolejowego (budowla w rozumieniu art. 3 pkt 3 prawa budowlanego), położonych na działkach określonych w pkt 1-3 będzie dokonywana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia (po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej), tj. budowle nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze podlegającej opodatkowaniu, sprzedaż ta nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy. Po powołaniu treści tego przepisu Województwo stwierdziło, iż z uwagi na fakt, że w stosunku do budowli mających być przedmiotem sprzedaży, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budowli nie będzie ponosiło żadnych nakładów na ich ulepszenie, sprzedaż budowli położonych na działkach określonych w pkt 1-3 będzie zwolniona od podatku. Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Zdaniem Województwa, jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione. Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budowli jest zwolniona od podatku, dostawa działek gruntu wymienionych w pkt 1-3 jest również zwolniona od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy podkreślić, iż analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty budowlane, o których mowa we wniosku, stanowią budowle w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl