ITPP2/443-1107/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1107/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z on. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2013 r. (data wpływu 14 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 9 stycznia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi zagospodarowania i transportu odpadu - popiołu lotnego i dennego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 stycznia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usługi zagospodarowania i transportu odpadu-popiołu lotnego i dennego.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się produkcją betonu, bloczków betonowych, różnych rodzajów pustaków oraz handlem innymi materiałami budowlanymi. Podpisała umowę współpracy w zakresie odbioru, zagospodarowania odpadu w postaci mieszaniny popiołów lotnych i odpadów stałych z wapniowych metod odsiarczania gazów odlotowych o kodzie 10.01.82 w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.

Do transportu wynajmuje uprawnioną firmę przewozową, która obciąża Spółkę fakturą za transport według stawki podstawowej VAT. Spółka posiada decyzję administracyjną zezwalającą na odzysk, zagospodarowanie odpadu poprzez dodanie go do produkcji mieszanki betonowej. Za odebrany odpad wystawia fakturę na zagospodarowanie i transport odpadu-popiołu lotnego i dennego dla firmy, która go wytwarza.

Powyższa usługa sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 38.21.10.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaka powinna być stawka podatku odnośnie usługi dotyczącej zagospodarowania i transportu odpadu - popiołu lotnego i dennego.

Zdaniem Wnioskodawcy, załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług zawiera wykaz usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%. W poz. 148 wykazuje symbol PKWiU 38.21.10.0 "usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia", co do uprawnia do zastosowania ww. stawki podatku. Spółka wskazała, że zwróciła się z prośbą do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego o klasyfikację usługi "Zagospodarowanie i transport odpadu - popiołu lotnego i dennego". W odpowiedzi otrzymano PKD 38.21.Z: Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Z uwagi na fakt, że złożony w 2013 r. wniosek dotyczy stanu faktycznego, oceny prawnej tego stanu faktycznego dokonano na podstawie przepisów obowiązujących w tym okresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - na podstawie art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku - o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 - wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie lub w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Jak stanowi art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 148 tego załącznika wymieniono usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka podpisała umowę współpracy w zakresie odbioru, zagospodarowania odpadu w postaci mieszaniny popiołów lotnych i odpadów stałych z wapniowych metod odsiarczania gazów odlotowych o kodzie 10.01.82 w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. Do transportu wynajmuje uprawnioną firmę przewozową, która wystawia fakturę VAT według stawki podstawowej. Spółka posiada decyzję administracyjną zezwalającą na odzysk, zagospodarowanie odpadu poprzez dodanie go do produkcji mieszanki betonowej. Za odebrany odpad wystawia fakturę dotycząca zagospodarowania i transport odpadu-popiołu lotnego i dennego na rzecz firmy, która go wytwarza. Powyższa usługa sklasyfikowana jest w poz. 148 zał. Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (PKWiU 38.21.10.0.).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wskazuje treść wniosku - ww. usługa świadczona przez Spółkę mieści się w grupowaniu PKWiU 38.21.10.0, o ile podana klasyfikacja jest prawidłowa, to - na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 148 zał. Nr 3 do ustawy - podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku w wysokości 8%.

Jednocześnie należy zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego, gdyż kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl