ITPP2/443-1107/12/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1107/12/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2012 r. (data wpływu 10 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zrzeszenie uzyskało dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi 4 "Leader" działanie 4.1 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu małych projektów pn. "...". Celem operacji jest edukacja kulturalna i aktywizacja społeczności małego miasta w kontekście realizowanego na jego terenie wydarzenia artystycznego o charakterze międzykulturowym. Kształtowanie postawy tolerancji i otwartości, promowanie zachowania tożsamości kulturowej, języka (...) i rodzimych tradycji wśród mieszkańców regionu. Promocja turystyczno-kulturalna regionu jako przestrzeni międzynarodowego forum wymiany doświadczeń artystycznych. Projekt realizowany jest od 1 lipca 2012 r. do 30 października 2012 r. Planowane przedsięwzięcie zakłada organizację międzynarodowych spotkań artystycznych, obejmujących prezentację przedstawień teatralnych, koncerty, warsztaty (literackie, muzyczne, teatralne), pokazy powarsztatowe, spotkania autorskie, seminaria, wystawy, projekcje filmowe.

Główną ideą projektu jest wielokulturowość - promocja dziedzictwa kulturowego oraz kultywowanie miejscowej twórczości kulturalnej i artystycznej oraz promocja i jak najpełniejsza prezentacja charakteru i bogactwa kulturowego regionów i krajów, z których pochodzić będą grupy uczestniczące w wydarzeniu. A zarazem budowanie poczucia tożsamości i szacunku wobec rodzimej tradycji (...) wśród społeczności lokalnej.

W ramach operacji Zrzeszenie planuje na przełomie września i października 2012 r. (27-29 września 2012 r.) przeprowadzić następujące działania: co najmniej 5 spektakli teatralnych, 2 widowiska plenerowe, 3 wieczory koncertowe, 4 warsztaty edukacyjne dla uczniów bytowskich szkół, 2 warsztaty dla nauczycieli prowadzących teatry szkolne, 2 cykle warsztatów teatralno-muzycznych zakończonych pokazem powarsztatowym, 2 seminaria o tematyce kultury regionalnej, dyskusje z twórcami o proponowanych przez nich formach artystycznych. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny.

Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Zrzeszenie, które nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji tego przedsięwzięcia. Nie jest "płatnikiem" podatku od towarów i usług i nie figuruje w ewidencji "płatników". W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw od odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług zawartego w fakturach.

Projekt realizowany jest w jednym etapie, który kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej Urzędu Marszałkowskiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przedmiotowego zadania poniesiony przez Zrzeszenie podatek od towarów i usług może w jakikolwiek sposób zostać odliczony lub zwrócony.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów podatku od towarów i usług, w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Zrzeszenie, nie będące zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt polegający na zorganizowaniu spotkań artystycznych (m.in. spektakli teatralnych, widowisk plenerowych, wieczorów koncertowych, warsztatów dla nauczycieli prowadzących teatry szkolne). Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny. Wszelkie koszty związane z realizacją przedmiotowego zadania poniesie Zrzeszenie, które nie uzyska z tego tytułu żadnych przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Zrzeszeniu nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również uprawnienie otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ środki finansowe, o których mowa we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl