ITPP2/443-1102/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1102/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 26 października 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług remontu statków wraz ze stawianiem rusztowań - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 sierpnia 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 26 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług remontu statków wraz ze stawianiem rusztowań.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan działalność polegającą na dzierżawie, stawianiu i demontażu rusztowań. Otrzymuje również zlecenia stawiania rusztowań na statkach, które są naprawiane w stoczniach. Biorąc pod uwagę sytuację panującą na rynku, łatwiej jest zdobyć zlecenie, gdy obok stawiania rusztowań wykonuje Pan także usługi remontowe (piaskowanie, wypalanie grodzi, malowanie). Stawiane rusztowania służyć też będą innym firmom, podczas kolejnych etapów naprawy statków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystawiając fakturę o treści: stawianie rusztowań (montaż, demontaż) wraz z usługą remontową, może Pan stosować stawkę 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie stawki 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, jest zasadne. Ww. przepis dotyczy remontu i konserwacji jednostek pływających, a stawianie rusztowań jest niezbędne do jego przeprowadzenia, podobnie jak wiele innych czynników (np. farby, prąd, itp.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie dyspozycji art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 30.11 oraz ich części składowych.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć wymienionych w ww. przepisie, dlatego zasadne jest posiłkowanie się ich definicjami słownikowymi. Według "Współczesnego słownika języka polskiego" (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), "remont" to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia; naprawa odnowienie czegoś. "Przebudową" określa się dokonywanie zmian w budowie czegoś, przebudowywanie, przekształcenie, zmianę dotychczasowej postaci, ulepszanie. "Konserwacja" natomiast zdefiniowana została jako czynności i zabiegi mające na celu zachowanie i przedłużenie wartości użytkowej lub estetycznej czegoś, konserwowanie.

Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Należy wyjaśnić, że w przypadku, gdy usługa składa się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu, mamy do czynienia z usługą złożoną (kompleksową). Na usługę złożoną składa się kombinacja różnych czynności prowadzących do wykonania świadczenia głównego. Usługa złożona składa się z szeregu usług pomocniczych, które nie stanowią celu samego w sobie, lecz są środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej.

Zatem w sytuacji, w której świadczenie usługodawcy ma złożony charakter (składa się z zespołu świadczeń), dla prawidłowego zastosowania zasad opodatkowania wynikających z ustawy należy w pierwszej kolejności określić, czy mamy do czynienia z:

* jednym świadczeniem głównym (zasadniczym), wobec którego wszystkie pozostałe świadczenia mają charakter pomocniczy - w takiej sytuacji, całość świadczenia będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla świadczenia głównego, czy

* szeregiem odrębnych usług - w takiej sytuacji, każda usługa będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach dla niej przewidzianych.

Wobec powyższego, w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych.

Według punktu 7.6.2. zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, stanowiących załącznik 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, powinna być zaklasyfikowana tak, jak gdyby składała się z usługi, która nadaje całości zasadniczy charakter.

Ze złożonego wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność polegającą na dzierżawie, stawianiu i demontażu rusztowań. Otrzymuje również zlecenia stawiania rusztowań na statkach, które są naprawiane w stoczniach, gdyż łatwiej jest zdobyć zlecenie, gdy obok stawiania rusztowań wykonuje Pan także usługi remontowe (piaskowanie, wypalanie grodzi, malowanie). Stawiane rusztowania służyć też będą innym firmom, podczas kolejnych etapów naprawy statków.

Wobec powyższego powziął Pan wątpliwość, czy świadcząc na statkach usługi montażu i demontażu rusztowań wraz z usługami remontowymi, może stosować stawkę podatku w wysokości 0%.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne, należy stwierdzić, iż nie można uznać, aby usługi, o których mowa we wniosku, stanowiły usługę kompleksową (złożoną). Montaż i demontaż rusztowań na statkach nie będzie bowiem związany wyłącznie z usługami remontowymi wykonywanymi przez Pana, gdyż - jak wskazano we wniosku - rusztowania będą wykorzystywane również przez inne podmioty wykonujące kolejne etapy remontu statku. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia montaż i demontaż rusztowań będzie stanowił odrębną usługę, której celem będzie zapewnienie innym firmom możliwości wykonania usług remontowych.

Wobec powyższego, przy świadczeniu usług, o których mowa we wniosku, będzie Pan mógł zastosować obniżoną, 0% stawkę podatku, jedynie do prac obejmujących czynności remontowe (malowanie, piaskowanie, itd.), pod warunkiem, że:

* statki, na których świadczyć Pan będzie przedmiotowe usługi będą objęte grupowaniem 30.11 PKWiU,

* będzie Pan prowadził dokumentację, z której jednoznacznie będzie wynikało, że czynności zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Natomiast usługi stawiania rusztowań (montaż i demontaż) będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl