ITPP2/443-1099b/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1099b/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 4 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 17 października 2011 r., (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaconych zaliczek i dokonanej dostawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 17 października 2011 r., (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłaconych zaliczek i dokonanej dostawy.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 9 lutego 2011 r. podpisał Pan kontrakt z firmą niemiecką (czynnym podatnikiem podatku od wartości dodanej) na dostawę urządzeń systemu odzysku energii i przebudowy systemu gotowania brzeczki. Przedmiotowe urządzenia przemieszczane są z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Wartość kontraktu stanowiła 250.000 Euro. Warunki dostawy to EXW Zakład Sprzedającego. Dostawę urządzeń przewidziano na koniec sierpnia bieżącego roku, początek montażu około września, a uruchomienie koniec października. Odbiór urządzenia zakończono pozytywnym testem. Odpowiedzialność sprzedającego nie ogranicza się wyłącznie do dostawy. Montaż i rozruch urządzeń ma być przeprowadzony przez Pana jako kupującego, pod nadzorem specjalistów sprzedającego. Montaż zostanie zlecony firmie zewnętrznej, która będzie działać na rzecz Pana. Sprzedający specyfikuje kryteria wymagane od specjalistów kupującego, zarządza i nadzoruje wykonywane prace montażowe. Montaż jest istotny i nie stanowi prostych czynności. Wartość usług montażowych wynosić będzie około 100.000 zł. Koszty nadzoru nad montażem nie są ujęte w wartości ww. kontraktu. Ostateczna wartość za wykonanie ww. usług zostanie określona w aneksie, po wykonaniu wszystkich prac. Zapłata nastąpi po podpisaniu protokołu przekazania urządzenia, na podstawie wystawionego rachunku. Za świadczone usługi nadzoru nie ma ustalonych po sobie terminów płatności. Kontrahent niemiecki posiada oddział w Polsce, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, lecz nie bierze udziału w transakcjach, tj. dostawie i nadzorze nad montażem. Pana firma zarejestrowana jest dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Płatności za ww. kontrakt dokonał Pan w następujący sposób: zaliczka 20% wartości kontraktu po zawarciu umowy oraz zaliczka 80% wartości kontraktu po zgłoszeniu gotowości do wysyłki przed dostawą. Kontrahent z Niemiec wystawił w dniu 25 lutego i 22 sierpnia 2011 r. faktury na kwotę 50.000 i 200.000 Euro, zapłaty dokonał Pan odpowiednio w dniu 11 marca i 29 sierpnia 2011 r.

Dostawa została dokonana w trzech transportach samochodowych z Niemiec:

* wysyłka dnia 29 sierpnia 2011 r. odbiór dnia 31 sierpnia 2011 r.,

* wysyłka dnia 31 sierpnia 2011 r. odbiór dnia 1 września 2011 r.,

* wysyłka dnia 31 sierpnia 2011 r. odbiór dnia 2 września 2011 r.,

W dniu 31 sierpnia 2011 r. kontrahent wystawił fakturę rozliczającą dostawę na kwotę: 250.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych zaliczek i dokonanej dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ wystąpią dwie płatności zaliczkowe obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W treści art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wskazano ogólną zasadę, w myśl której obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usług (ust. 4 ww. artykułu).

Z kolei w rozdziale 2 ustawy obejmującym art. 20, 20a i 20b ustawodawca uregulował obowiązek podatkowy w wewnatrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów. Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Zgodnie z ust. 6 powyższego artykułu, w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Stosownie z ust. 7 tegoż artykułu, przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktur wystawianych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego we wniosku stanu faktycznego, - przy uwzględnieniu faktu, że w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/1099a/11/RS rozstrzygnięto, iż przedmiotowy zakup stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - należy stwierdzić, że faktury wystawione przed wpłatą zaliczki nie dokumentują żadnego zdarzenia gospodarczego podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem wystawione faktury dnia 25 lutego i 22 sierpnia 2011 r. nie spowodowały powstania obowiązku podatkowego. W związku z tym, że faktura końcowa dokumentuje dostawę i jednocześnie rozlicza wpłacone zaliczki, obowiązek podatkowy powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy urządzeń, tj. zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy, a nie - jak Pan wskazał - zgodnie z art. 20 ust. 5 i 6 ustawy.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii powstania obowiązku podatkowego z tytułu nabycia usług nadzoru nad montażem urządzeń dokonano w interpretacji indywidualnej numer ITPP2/443-1099c/11/RS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl