ITPP2/443-1098/10/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1098/10/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług pośrednictwa finansowego i sposobu ich dokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług pośrednictwa finansowego i sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka na podstawie zawartej umowy, udzieliła pożyczki pieniężnej na rzecz jednego z kontrahentów. Udzielenie pożyczki nie było związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, lecz miało charakter incydentalny, wyjątkowy. Była to jednorazowa czynność. Spółka nie ma w swoim przedmiocie działalności wpisanym w KRS, działalności związanej z pożyczaniem pieniędzy.

Udzielona pożyczka ma charakter odpłatny, tzn. zgodnie z treścią umowy podlega ona oprocentowaniu. Przedmiotowa odpłatność - wysokość odsetek - będzie stanowiła dla Spółki przychód do opodatkowania.

Przedmiotowej pożyczki udzielono osobie fizycznej, która wykorzystała ją dla celów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku dokonania pożyczki na rzecz kontrahenta, Spółka będzie zobowiązana do każdorazowego wystawienia stosownej faktury VAT od wartości spłaconych odsetek z wykazaną stawką zwolnioną od opodatkowania i uwidocznioną podstawą prawną: PKWiU Sekcja J ex (65-67) - usługi pośrednictwa finansowego (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - zał. nr 4 poz. 3).

Zdaniem Spółki, dokonana pożyczka na rzecz kontrahenta będzie podlegała zwolnieniu od podatku, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z zał. nr 4 poz. 3 do ww. ustawy, czynności związane z pośrednictwem finansowym, określone w PKWiU symbolem Sekcja J ex (65-67) są zwolnione od podatku.

Spółka stwierdziła, że udzielenie pożyczki przez podatnika podatku od towarów i usług podlega regulacjom ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nawet jeśli podmiot nie świadczy tego rodzaju usług (jest to poza zakresem jego podstawowej działalności). Usługa taka korzysta ze zwolnienia od podatku i powinna być dokumentowana fakturą ze "stawką" zwolnioną. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 i 3 oraz art. 15 ust. 1 i 2 ustawy i ponownym wskazaniu, że Spółka jednorazowo udzieliła pożyczki, stwierdziła, iż udzielenie pożyczki przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniu, niezależnie od częstotliwości i celi ich udzielenia, czy też statusu nabywcy. Udzielenie pożyczki przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w związku z jej prowadzeniem, można identyfikować i zaliczać do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług, nawet wtedy, gdy czynności te nie znajdują się w zakresie przedmiotowym działalności. Czynności polegające na udzielaniu pożyczek pieniężnych, świadczone poza systemem bankowym, zaliczane są do grupy usług pośrednictwa finansowego i sklasyfikowane są wg PKWiU 65.22.10.

Spółka uważa, przytaczając treść art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy i poz. 3 złącznika nr 4 do tejże ustawy, że przedmiotowa pożyczka, jako udzielona poza systemem bankowym, jest zwolniona od podatku.

Mając na względzie treść art. 106 ust. 1 ww. ustawy - zdaniem Spółki - powinna wystawić fakturę ze zwolnieniem od podatku, wskazując jednocześnie symbol usługi określony w klasyfikacjach statystycznych (PKWiU).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Zatem tutejszy organ podatkowy nie dokonywał oceny poprawności przedstawionej klasyfikacji statystycznej usługi, a niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o wskazane grupowanie, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl