ITPP2/443-1095/08/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1095/08/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy wykonywaniu usług montażu bram, okien i drzwi w budynkach jednorodzinnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy wykonywaniu usług montażu bram, okien i drzwi w budynkach jednorodzinnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan małym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 1984 r. prowadzi działalność gospodarczą, obecnie o charakterze handlowo-usługowym. Świadczy również usługi budowlano-montażowe w lokalach mieszkalnych oraz w domach jedno-i wielorodzinnych. Wykonywane, przez zatrudnionych przez Pana pracowników, usługi budowlano-montażowe polegają między innymi na montażu drzwi garażowych w budynkach mieszkalnych. Bramy garażowe montowane są w domach jednorodzinnych, gdzie część garażowa łączy się z częścią mieszkalną przez wspólną ścianę boczną z wejściem do domu, lub garaż znajduje się w części podziemnej budynku i łączy się z częścią mieszkalną przez wspólny strop - tu również występuje wejście do domu. Część garażowa w ww. budynkach stanowi integralną część domu, jest jego częścią składową. Mają one wspólne wejścia, są wyposażone we wspólne instalacje hydrauliczne, elektryczne itp. Część garażowa nie stanowi samodzielnej jednostki, gdyż wchodząc do garażu, po otwarciu bramy garażowej, znajdujemy się już w budynku mieszkalnym, gdyż całość jest w pełni zintegrowana. Zgodnie z zasadami statystycznymi (PKOB) - istotnymi również dla celów ustalania prawidłowej stawki podatku - obiekty połączone ze sobą, mające wspólne wejście, wspólne instalacje, nieposiadające ścian przeciwpożarowych od fundamentu po dach - klasyfikuje się w jednej pozycji, zgodnie z ich głównym użytkowaniem. W piśmie stanowiącym uzupełnienie wskazał Pan, iż przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, pytanie, jak i własne stanowisko w sprawie, dotyczą wyłącznie świadczonych przez Pana prac montażowych, wykonywanych w domach jednorodzinnych, posiadających symbol PKOB 1110 (budynki mieszkaniowe jednorodzinne). Wykonywane przez Pana usługi polegające na montażu bram garażowych, okien i drzwi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 45.42.11-00.00 roboty instalacyjne futryn drzwiowych i ram okiennych, PKWiU 45.42.12-00.00 roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej oraz PKWiU 45.42.13-00.00 roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przedstawionej sytuacji istnieje prawo do zastosowania - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług - obniżonej stawki podatku w wysokości 7% na pełną usługę montażową, która na podstawie wcześniej zawartej z klientem umowy, będzie obejmowała zarówno usługę montażu, jak i wszystkie zużyte materiały (również bramę) - bez wyodrębniania poszczególnych elementów.

2.

Czy sytuacja zmieniłaby się, gdyby poza bramą garażową montowano w domu jednorodzinnym, w ramach jednej usługi budowlano-montażowej, również drzwi wejściowe zewnętrzne, bądź wewnętrzne, czy też okna.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w pierwszym (montaż samej bramy garażowej), jak i w drugim przypadku (montaż bramy garażowej łącznie z pozostałą stolarką budowlaną) istnieje prawo - na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług - do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 7% na usługę budowlano-montażową, która będzie obejmowała zarówno koszt robocizny, jak i koszt materiałów wykorzystanych do wykonania usługi. Uważa Pan, iż obiekty budownictwa mieszkaniowego niesłużące wprost zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, takie jak garaż, ale zgodnie z zasadami statystycznymi (PKOB) stanowiące integralną część domu jednorodzinnego, jako części składowe tych obiektów, podlegają obniżonej, 7% stawce podatku od towarów i usług. Pan zdaniem, gdyby garaże te były budynkami samodzielnymi bądź były oddzielone od innych jednostek ścianą przeciwpożarową od fundamentu po dach, miały odrębne wejścia, były wyposażone w odrębne instalacje i były oddzielnie wykorzystywane, wtedy nie podlegałyby obniżonej stawce podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone do wysokości 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z ust. 12 powołanego artykułu, 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się - w myśl ust. 12a cyt. przepisu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12b powołanego wyżej artykułu, nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Ponadto zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Ponadto, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Budynek mieszkalny jednorodzinny (zgodnie z ustawą - Prawo budowlane) tworzy jedną całość, a garaż umiejscowiony w bryle budynku stanowi jego element.

Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy oraz w § 6 ust. 2 pkt 1 cytowanego rozporządzenia, należy stwierdzić, że ww. przepisami opodatkowano 7% stawką podatku między innymi usługi budowlano-montażowe wykonywane w bryle budynku mieszkalnego, zarówno objętego społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętych tym programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wykonuje Pan pełną usługę montażową, która na podstawie umowy zawartej z klientem, obejmuje zarówno montaż jak i koszt zużytych materiałów (bramy garażowe, okna i drzwi), bez wyodrębniania poszczególnych elementów. Prace polegające na montażu bram garażowych wykonywane są w garażu, który stanowi integralną część domu jednorodzinnego, sklasyfikowanego w klasie PKOB 1110, tj. budynki mieszkaniowe jednorodzinne. Również prace obejmujące montaż i koszt okien, drzwi - wykonane są w domach jednorodzinnych o ww. symbolu. Wykonywane usługi sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 45.42.11-00.00 roboty instalacyjne futryn drzwiowych i ram okiennych, PKWiU 45.42.12-00.00 roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej lub PKWiU 45.42.13-00.00 roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej.

Wskazać należy, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana lub budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż do wykonywanych przez Pana robót budowlano-montażowych polegających na montażu bram garażowych, w garażach stanowiących integralną część budynków mieszkalnych jednorodzinnych, zaklasyfikowanych pod symbolem PKOB 1110 - zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 7%, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

Powyższe przepisy znajdą zastosowanie również w sytuacji, gdy - w ramach zawartej z klientem umowy - przedmiotem jednej usługi budowlano-montażowej będzie wykonanie w domu jednorodzinnym (PKOB 1110), poza montażem bramy garażowej, także montaż drzwi wejściowych zewnętrznych, bądź wewnętrznych, czy też okien.

Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynków wskazanych we wniosku do właściwej klasy PKOB, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Również Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, a wyłączną odpowiedzialność za prawidłową pod względem statystycznym, jak i podatkowym identyfikację świadczonych usług ponosi podatnik. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja przepisów podatkowych wydana została w oparciu o przedstawioną we wniosku klasyfikację budynku oraz klasyfikację statystyczną wykonywanych czynności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl