ITPP2/443-108/14/AJ - Prawo samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie adaptacji piwnicy budynku szpitala na cele medycznego zaplecza technicznego, finansowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz ze środków własnych podmiotu leczniczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-108/14/AJ Prawo samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w zakresie adaptacji piwnicy budynku szpitala na cele medycznego zaplecza technicznego, finansowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz ze środków własnych podmiotu leczniczego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 7 marca 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 7 marca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "XXX".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W dniu 28 grudnia 2012 r. podpisał umowę z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie projektu pn.: "XXX", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków EFRR w ramach RPO na lata 2007-2013. Projekt finansowany jest w 70% ze środków UE a w 30% z wkładu własnego.

Zgodnie z głównymi założeniami programu nie może on generować zysku, bo jest projektem non-profit. Jego realizacja dotyczy adaptacji niezagospodarowanych przestrzeni piwnicznych budynku głównego na cele medycznego zaplecza technicznego:

* archiwum, które wykorzystywane będzie wyłącznie na potrzeby Wnioskodawcy,

* pomieszczenia technicznego sprężarkowi gazów medycznych z instalacją ich rozprowadzenia, które doprowadzane będą do gabinetów zabiegowych i części sal pacjentów tylko do celów medycznych, a usługi te są zwolnione od podatku.

* serwerownię i centralę telefoniczną.

Zagwarantuje to właściwe zabezpieczenie elektronicznej dokumentacji medycznej (serwerownia) i administracyjnej (archiwum) oraz zmodernizowanie sprawowania opieki medycznej nad pacjentem (gazy medyczne). Wpłynie to również na realizację założeń Ministra Zdrowia w kwestii e-pacjenta poprzez zwiększenie pojemności informatycznej sprzętu (serwery) szpitala.

Budynek będzie wykorzystywany do czynności związanych ze sprzedażą zwolnioną od podatku od towarów i usług, nie będzie przedmiotem najmu i nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.

We wniosku o dofinansowanie realizacji projektu podatek od towarów i usług ujęto jako wydatek kwalifikowany, ponieważ nie ma możliwości odzyskania tego podatku.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży objętej stawką 8% i 23%, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu w 2013 r. nie przekraczała 2% i wyniosła 1,59% (wartość sprzedaży netto: 22.912.700,81 zł, w tym sprzedaż wg stawki 8% i 23%: 363.998,54 zł). Wskaźnik ten jest tylko wartością początkową, natomiast faktyczną proporcją jaką stosuje, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, jest wartość wynosząca w 2013 r. 3%. Odliczeniu podlega tylko podatek naliczony od zakupu następujących usług: energii, ścieków, unieszkodliwiania odpadów, rozmów telefonicznych, żywienia pacjentów, prania, sprzątania, ogrzewania, Proporcja ta na rok 2014 r. wynosi również 3%. W związku z realizowanym projektem Wnioskodawca nabywa energię elektryczną, która zużywana jest przez wykonawcę do prac budowlanych. Wykonawca jest obciążany na podstawie odczytów z podlicznika (zgodnie z umową) rzeczywistym zużyciem energii. Podatek wykazany za wyżej wymienioną energię jest podatkiem naliczonym i nie jest stosowana proporcja. Proporcja dotyczy badań klinicznych, które są opodatkowane stawką podstawową, a inwestycja nie jest związana z tymi badaniami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuj, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile - jak wynika z treści wniosku - zmodernizowane pomieszczenia nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 powołanego rozporządzenia, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są tymi, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl