ITPP2/443-1078a/10/RS - Podstawa opodatkowania podatkiem VAT usług zakupu na zlecenie klienta biletów lotniczej komunikacji międzynarodowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1078a/10/RS Podstawa opodatkowania podatkiem VAT usług zakupu na zlecenie klienta biletów lotniczej komunikacji międzynarodowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu 22 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 29 listopada 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 29 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą m.in. na zakupie na zlecenie klienta biletów lotniczej komunikacji międzynarodowej (transportu osób). Klient zleca rezerwację zakupu biletu. Dokonuje Pan rezerwacji biletu bezpośrednio u przewoźnika lub zleca jej dokonanie innemu podmiotowi. Bilety są wystawiane przez przewoźnika na nazwisko zlecającego klienta. Zapłaty za bilet dokonuje Pana firma. Klient otrzymuje potwierdzenie rezerwacji oraz dokonuje zapłaty dla biura obejmującej bilet i prowizję. Przewoźnik nie wystawia dla biura faktury na zakup biletu, natomiast w przypadku zlecenia rezerwacji innemu podmiotowi, podmiot ten wystawia fakturę na zakup biletu i prowizję. Biuro nie jest w posiadaniu biletu. Przewoźnik generuje bilet elektronicznie zarówno, gdy rezerwacja dokonywana jest u przewoźnika, czy też u innego podmiotu. Odbiorcą i posiadaczem biletu jest klient.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonej na rzecz klienta usługi jest cała kwota pobrana od klienta, czy też tylko kwota dodatkowej opłaty - prowizji (bez ceny biletu).

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowi kwota dodatkowej opłaty (prowizji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami inwestycyjnymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl ust. 3 powyższego artykułu, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą m.in. na nabywaniu biletów lotniczej komunikacji międzynarodowej (transportu osób). Na podstawie zlecenia dokonuje Pan, na nazwisko klienta, rezerwacji biletu bezpośrednio u przewoźnika lub zleca jej dokonanie innemu podmiotowi. Za bilet płaci Pana firma. Przy odbiorze biletu klient dokonuje zapłaty za bilet oraz dodatkowo za wykonaną usługę pośrednictwa (prowizję). Nie jest Pan w posiadaniu biletu. Jego odbiorcą i posiadaczem jest klient. Przewoźnik nie wystawia dla biura faktury na zakup biletu. Fakturę na zakup biletu i prowizję wystawia tylko podmiot, któremu ewentualnie zlecono dokonanie rezerwacji.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy zauważyć, że w sytuacji, gdy świadcząc usługi pośrednictwa nabywa Pan bilety od innego pośrednika, otrzymując fakturę VAT za bilet i prowizję, działa Pan we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich tj. klientów. W związku z powyższym podstawą opodatkowania jest cała należność otrzymana od klienta - zarówno za bilet, jak i z tytułu prowizji pobieranej przez Pana - pomniejszona o podatek należny. Natomiast w przypadku, kiedy bezpośrednio dokonuje Pan rezerwacji biletów u przewoźnika, nie otrzymując faktury VAT za dokonaną rezerwację, świadcząc przedmiotowe usługi działa Pan w imieniu klienta, a nie własnym. W tym przypadku podstawą opodatkowania jest wyłącznie kwota prowizji.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii dotyczących stawki podatku obowiązującej dla świadczonych usług oraz sposobu ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu z tytułu świadczonej usługi, dokonano w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr ITPP2/443-1078b/10/RS oraz nr ITPP2/443-1078c/10/RS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl