ITPP2/443-1076d/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1076d/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2008 r. (data wpływu 17 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności organizacji na terytorium kraju turnieju, świadczonej na rzecz światowego organizatora - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności organizacji na terytorium kraju turnieju, świadczonej na rzecz światowego organizatora.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja w ramach działalności statutowej organizuje konkurs ogólnoświatowej ligi budowy robotów, przeznaczony dla młodzieży. Konkurs polega na skonstruowaniu w pełni autonomicznego robota, a następnie jego zaprogramowaniu w taki sposób, aby wykonał jak najdokładniej szereg czynności. Celem konkursu jest wprowadzenie młodzieży poprzez zabawę i współzawodnictwo do świata nauki i technologii, kreowanie umiejętności pracy w zespole i wspieranie młodzieży w poszukiwaniu rozwiązań złożonych problemów.

Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował działalność Fundacji w zakresie grupowania PKWiU 91 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane. Jednocześnie stwierdził, iż nie wyklucza to zaklasyfikowania świadczonych usług w innym grupowaniu i organizację konkursu sklasyfikował do grupowania PKWiU 92.72.12-00.00 - usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W ramach organizacji konkursu Fundacja pobiera od uczestników opłatę za uczestnictwo w turnieju oraz sprzedaje zestaw turniejowy zawierający materiały niezbędne do budowy robotów. Fundacja ponosi koszty polegające na zakupie ww. zestawów oraz uiszczeniu opłat za uczestnictwo polskich drużyn światowemu organizatorowi turnieju, posiadającemu siedzibę w Niemczech. Za organizację konkursu Fundacja otrzymuje wynagrodzenie od ww. podmiotu.

W dniu 19 lutego 2009 r. złożono pismo uzupełniające, w którym wskazano, iż Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług reklamy/promocji firm i organizacji w trakcie konkursu. Fundacja nie jest powiązana (kapitałowo, osobowo) z podmiotem niemieckim. Współpraca z nim oparta jest o umowę partnerską, odnawianą co dwa lata. Na organizację konkursu środki pozyskiwane są poprzez świadczenie usług reklamy/promocji, z otrzymywanych darowizn oraz z refundacji części kosztów organizacyjnych przez niemiecki podmiot (wynagrodzenie za organizację konkursu w Polsce). Oprócz opłat za uczestnictwo i za zestawy turniejowe Fundacja nie pobiera żadnych innych opłat ani od uczestników, ani od widzów konkursu. Nabywane od podmiotu niemieckiego zestawy turniejowe przesyłane są z Niemiec i dokumentowane fakturą wystawioną przez ten podmiot. Umowa zawarta ze światowym organizatorem nie zawiera informacji na temat wynagrodzenia dla Fundacji. Jest ono ustalane ustnie oraz drogą elektroniczną. Umowa mówi tylko, że Fundacja samodzielnie organizuje turniej regionalny w oparciu o zasady udostępnione przez podmiot niemiecki. Jedną z zasad jest obowiązek płatności opłaty startowej (99 Euro) oraz opłaty za zestaw konkursowy (89 Euro). Ustne ustalenia dotyczyły pobierania ww. opłat przez Fundację od uczestników i transferowania ich w całości do podmiotu niemieckiego. Po przekazaniu opłat, Fundacja wystawia fakturę za organizację turnieju w wysokości 50 Euro za każdy uczestniczący zespół. W związku z tym, że otrzymywana kwota jest znacznie niższa od całościowej kwoty poniesionych kosztów konkursu, wynagrodzenie to stanowi bardziej darowiznę lub dotację, niż płatność za usługę. Fundacja klasyfikuje czynności związane z organizacją turnieju według grupowania PKWiU 92.72.12-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką stawkę podatku powinna zastosować Fundacja za organizację konkursu dla światowego organizatora (faktura dla podmiotu niemieckiego).

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja konkursu w Polsce na rzecz światowego organizatora, podlega zwolnieniu od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 powołanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, według art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się do dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wskazać, że w przypadku, gdy pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą istnieje stosunek prawny, a w zamian za wykonanie danych czynności wypłacone jest wynagrodzenie, ma miejsce odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy, w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 ww. załącznika wymienione zostały m.in. usługi związane z rekreacją i sportem sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92, świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, przy czym osiągnięte mimo wszystko zyski, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

W złożonym wniosku oraz piśmie uzupełniającym wskazano, że Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obok czynności statutowych wykonuje czynności opodatkowane w zakresie reklamy.

Ustalona pomiędzy światowym organizatorem, a Fundacją kwota nazwana "dotacją", jest wypłacana za zorganizowanie konkursu na terenie Polski, która to czynność jest dokumentowana fakturą. Należy w tym miejscu podkreślić, że przedstawiony stan faktyczny pozwala wnioskować, iż otrzymanie tej "dotacji" uzależnione jest przede wszystkim od tego czy turniej w Polsce się odbył, a jej wysokość zależy od ilości uczestniczących w turnieju zespołów. Pomiędzy podmiotem niemieckim, a Fundacją istnieje określona umową relacja określająca zobowiązanie dotyczące transferowania pobieranych od uczestników opłat. Po przeprowadzeniu konkursu następuje przekazanie opłat startowych, będących podstawą do wystawienia przez Fundację faktury za organizację, w umówionej wcześniej kwocie pomnożonej przez liczbę uczestniczących zespołów. Należy zatem uznać, iż kwota ta stanowi wynagrodzenie dla Fundacji. Mając na względzie, iż wynagrodzenie to jest ściśle uzależnione od przeprowadzonych czynności organizacji turnieju na terytorium kraju oraz jest jedynie częściowym zwrotem poniesionych kosztów, wykonane usługi organizacji turnieju stanowią usługi rekreacji. Miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług - stosownie do powołanego art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy - jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, a więc terytorium Polski. Biorąc pod uwagę fakt, iż usługi te - jak wskazał Wnioskodawca - sklasyfikowane zostały jako usługi rekreacji, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy są one zwolnione od podatku. Należy jednak zaznaczyć, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy powyższa dotacja przeznaczona jest na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Nadmienia się, iż kwestie stawki podatku dla pozostałych czynności związanych z organizacją przedmiotowego turnieju, o które Fundacja pyta w złożonym wniosku, zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych o sygnaturach: ITPP2/443-1076a/08/AP, ITPP2/443-1076b/08/AP i ITPP2/443-1076c/08/AP.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl