ITPP2/443-1074/11/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1074/11/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku datowanym na 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 28 września 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług marketingowych - prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług marketingowych.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność od dnia 1 października 2009 r. Powstała w drodze wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa firmy R., tj. organizacyjnie i finansowo wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej m.in. na produkcji konserw rybnych. W związku z tym, iż po wydzieleniu - zgodnie z planem podziału - Spółka nie wstąpiła w prawa i obowiązki firmy R. wynikające z umów handlowych, dotyczących sprzedaży krajowej produktów, obie firmy były i są zainteresowane współpracą w kwestii handlu Jej produktami. W tym celu w dniu 29 września 2009 r. podpisana została umowa współpracy pomiędzy firmą R. a Spółką na zakup produktów Spółki i następnie ich sprzedaży na terenie całego kraju. W ramach umowy firma R. zobowiązała się do kupowania produktów i towarów od Spółki i stałego prowadzenia działań mających na celu wspomaganie sprzedaży, a w szczególności wsparcie w zakresie wprowadzania produktów i towarów do kontrahentów, z którymi firmę R. wiąże umowa na dostawę produktów i towarów Spółki (zwłaszcza sieci handlowe), organizowanie akcji promocyjnych oraz pozostałe działania z zakresu trade marketingu. Natomiast Spółka zobowiązała się do zapewnienia firmie R. produktów i towarów oraz do zapłaty wynagrodzenia za świadczenie usług. Ponadto Spółka zleca wyspecjalizowanym podmiotom (agencjom marketingowym) realizację kompleksowych usług polegających na obsłudze i organizacji akcji marketingowych obejmujących przyznawanie i przekazywanie nagród rzeczowych dla kontrahentów Spółki i kontrahentów firmy R. Kontrahenci ci otrzymują nagrody za udział w konkursach, które polegają na złożeniu określonych zamówień na towary i produkty Spółki. Część z tych akcji ma też na celu przekazanie rzeczowych prezentów promocyjnych i zachęcenie przez to ich odbiorców do złożenia zamówienia na produkty i towary Spółki. Umowa z agencjami określa, że za organizacje akcji, w tym przygotowanie pakietów z nagrodami i prezentami oraz przekazanie ich dla kontrahentów Spółki i kontrahentów firmy R., odpowiada agencja marketingowa, która jest zobowiązana do pobrania podatku dochodowego od wygranych i nagród. Za wykonane usługi wystawiane są Spółce faktury VAT w terminie wynikającym z umowy. Obejmują one wynagrodzenie za świadczoną usługę oraz zakup nagród rzeczowych oraz ich przekazanie i dystrybucję. Zlecane przez Spółkę usługi marketingowe (akcje) dotyczą wyłącznie promocji produktów Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od agencji marketingowych, w związku z realizacją kompleksowych usług polegających na obsłudze i organizacji akcji marketingowych obejmujących przyznawanie i przekazanie nagród rzeczowych dla kontrahentów Spółki i kontrahentów firmy R....

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie przedmiotowych usług podlega odliczeniu w całości. Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka wskazała, że wykonuje czynności opodatkowane, o których mowa w art. 5 ust. 1 ww. ustawy podatkiem takie jak odpłatna dostawa towarów w kraju, eksport oraz WDT. Realizacji tych czynności służy m.in. zakup usług od agencji marketingowych, obejmujących wynagrodzenie za świadczoną usługę oraz zakup nagród rzeczowych oraz ich przekazanie i dystrybucję. Właścicielem nagród jest ww. agencja, a Spółka w żadnym momencie nie nabywa prawa do dysponowania tymi towarami jak właściciel.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi tego podatku i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi. O związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podatnika, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

W ocenie tut. organu, nabywana przez Spółkę usługa marketingowa ma charakter złożony, tzn. składa się na nią szereg pojedynczych świadczeń o różnym charakterze (m.in. zakup i przekazanie nagród), które łącznie stanowią usługę marketingową zlecaną agencji przez Spółkę.

Zauważyć należy, iż usługa marketingowa jako całość (a nie jej poszczególne elementy) przyczynia się do zwiększenia zakupu towarów i produktów Spółki. Opisana usługa pozbawiona przekazywania nagród nie spełniałaby swojego celu, gdyż motywacją do ich zdobywania jest udział w konkursach poprzez złożenie określonych zamówień na towary i produkty Spółki. Tym samym stwierdzić należy, iż wydanie nagród jest częścią kompleksowej usługi marketingowej, obejmującej swoim zakresem m.in. przekazanie tych nagród, których wartość wkalkulowana jest w cenę tej usługi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że skoro nabycie usług marketingowych związane jest ze sprzedażą opodatkowaną, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. usług, o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl