ITPP2/443-1072/09/RS - Stawka podatku na usługi polegające na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego, jego usunięciu i transporcie.
Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1072/09/RS Stawka podatku na usługi polegające na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego, jego usunięciu i transporcie.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 29 stycznia i 18 lutego 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku do usługi polegającej na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego, jego usunięciu i transporcie - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu. 29 stycznia i 18 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku do usługi polegającej na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego, jego usunięciu i transporcie.
W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono stan faktyczny.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych oraz działalność związaną z rekultywacją i pozostałą działalność usługową związaną z gospodarką odpadami. W ramach przedsiębiorstwa świadczone są kompleksowe usługi specjalistyczne w zakresie zagospodarowania odpadów i ich obróbki, polegające na demontażu elementów budynków mieszkalnych i niemieszkalnych zawierających azbest (pokrycia dachowego, płyt, rur, osłon przewodów wentylacyjnych azbestowo-cementowych) wraz z usunięciem i transportem powstałego odpadu do podmiotu, który w ramach swojej działalności zajmuje się utylizacją. Po dostarczeniu odpadów firma zostaje obciążona fakturą VAT ze stawką 7%. Wykonywana kompleksowa usługa specjalistyczna obejmuje następujące czynności:
demontaż przez pracowników odpowiednio przeszkolonych płyt zawierających azbest (płyty eternitowe) na konstrukcjach dachu budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (budynków gospodarstw rolnych i hal produkcyjnych),
zdjęcie z dachu ww. płyt i ułożenie na paletach oraz szczelne ich opakowanie folią, celem wyeliminowania uwalniania azbestu i jego pylenia w trakcie transportu,
załadunek własnym wózkiem widłowym opakowanych folią palet ze zdemontowanymi płytami na środek transportu przystosowany i oznakowany do przewozu towarów niebezpiecznych,
uprzątniecie (po dokonaniu demontażu i załadunku) terenu z pozostałości płyt zawierających azbest i załadunek tych pozostałości na samochód ciężarowy,
transport własnym środkiem transportu przedmiotowych płyt do firmy zewnętrznej zajmującej się ich utylizacją.
Po wykonaniu ww. prac na rzecz odbiorcy usług wystawiana jest faktura ze stawką podatku w wysokości 7%. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 1997 r. powyższa usługa sklasyfikowana została przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod symbolem 45.25.62-00.90 jako "roboty budowlane specjalistyczne, pozostałe".
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z wykonaniem usługi polegającej na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego z budynku niemieszkalnego, wraz z transportem do podmiotu gospodarczego zajmującego się utylizacją powstałych podczas tej czynności odpadów znajdzie zastosowanie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym usługa objęta jest stawką podatku 7%...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia kompleksowej usługi polegającej na demontażu elementów budynków niemieszkalnych zawierających azbest wraz z ich uśnięciem i transportem, powinny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 7%. Zastosowanie znajdzie przepis art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym usługa objęta jest stawką VAT w wysokości 7% bowiem ugrupowanie PKWiU o symbolu 90.0 ujęte jest w poz. 153 załącznika Nr 3 do ww. ustawy - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Dla określenia zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Przepis art. 41 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan kompleksowe usługi specjalistyczne związane z zagospodarowaniem odpadów tj. demontażem elementów budynków (mieszkalnych i niemieszkalnych) zawierających azbest wraz z usunięciem i transportem odpadu do podmiotu zajmującego się jego utylizacją. Wykonywana ww. usługa specjalistyczna obejmuje takie czynności jak: demontaż płyt, zdjęcie ich z dachu, ułożenie na paletach, opakowanie folią, załadunek na własny środek transportu, uprzątniecie z terenu pozostałości płyt i ich załadunek oraz transport. Powyższa usługa sklasyfikowana została przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod symbolem PKWiU 45.25.62-00.90 "roboty budowlane specjalistyczne, pozostałe".
Należy zauważyć, iż powyższe usługi świadczone przez Pana dotyczące budynków niemieszkalnych nie zostały wymienione ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych jako zwolnione od podatku lub korzystające z preferencyjnej stawki VAT.
Zatem usługi te opodatkowane są stawką 22%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszą interpretacje wydano wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług.
Ponadto należy zaznaczyć, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączniki dołączone przez Pana do wniosku nie były przedmiotem merytorycznej analizy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.