ITPP2/443-1072/09/RS - Stawka podatku na usługi polegające na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego, jego usunięciu i transporcie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1072/09/RS Stawka podatku na usługi polegające na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego, jego usunięciu i transporcie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 29 stycznia i 18 lutego 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku do usługi polegającej na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego, jego usunięciu i transporcie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu. 29 stycznia i 18 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 7% stawki podatku do usługi polegającej na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego, jego usunięciu i transporcie.

W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych oraz działalność związaną z rekultywacją i pozostałą działalność usługową związaną z gospodarką odpadami. W ramach przedsiębiorstwa świadczone są kompleksowe usługi specjalistyczne w zakresie zagospodarowania odpadów i ich obróbki, polegające na demontażu elementów budynków mieszkalnych i niemieszkalnych zawierających azbest (pokrycia dachowego, płyt, rur, osłon przewodów wentylacyjnych azbestowo-cementowych) wraz z usunięciem i transportem powstałego odpadu do podmiotu, który w ramach swojej działalności zajmuje się utylizacją. Po dostarczeniu odpadów firma zostaje obciążona fakturą VAT ze stawką 7%. Wykonywana kompleksowa usługa specjalistyczna obejmuje następujące czynności:

*

demontaż przez pracowników odpowiednio przeszkolonych płyt zawierających azbest (płyty eternitowe) na konstrukcjach dachu budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (budynków gospodarstw rolnych i hal produkcyjnych),

*

zdjęcie z dachu ww. płyt i ułożenie na paletach oraz szczelne ich opakowanie folią, celem wyeliminowania uwalniania azbestu i jego pylenia w trakcie transportu,

*

załadunek własnym wózkiem widłowym opakowanych folią palet ze zdemontowanymi płytami na środek transportu przystosowany i oznakowany do przewozu towarów niebezpiecznych,

*

uprzątniecie (po dokonaniu demontażu i załadunku) terenu z pozostałości płyt zawierających azbest i załadunek tych pozostałości na samochód ciężarowy,

*

transport własnym środkiem transportu przedmiotowych płyt do firmy zewnętrznej zajmującej się ich utylizacją.

Po wykonaniu ww. prac na rzecz odbiorcy usług wystawiana jest faktura ze stawką podatku w wysokości 7%. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 1997 r. powyższa usługa sklasyfikowana została przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod symbolem 45.25.62-00.90 jako "roboty budowlane specjalistyczne, pozostałe".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wykonaniem usługi polegającej na rozbiórce azbestowego pokrycia dachowego z budynku niemieszkalnego, wraz z transportem do podmiotu gospodarczego zajmującego się utylizacją powstałych podczas tej czynności odpadów znajdzie zastosowanie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym usługa objęta jest stawką podatku 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia kompleksowej usługi polegającej na demontażu elementów budynków niemieszkalnych zawierających azbest wraz z ich uśnięciem i transportem, powinny być opodatkowane stawką podatku w wysokości 7%. Zastosowanie znajdzie przepis art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym usługa objęta jest stawką VAT w wysokości 7% bowiem ugrupowanie PKWiU o symbolu 90.0 ujęte jest w poz. 153 załącznika Nr 3 do ww. ustawy - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Dla określenia zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Przepis art. 41 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan kompleksowe usługi specjalistyczne związane z zagospodarowaniem odpadów tj. demontażem elementów budynków (mieszkalnych i niemieszkalnych) zawierających azbest wraz z usunięciem i transportem odpadu do podmiotu zajmującego się jego utylizacją. Wykonywana ww. usługa specjalistyczna obejmuje takie czynności jak: demontaż płyt, zdjęcie ich z dachu, ułożenie na paletach, opakowanie folią, załadunek na własny środek transportu, uprzątniecie z terenu pozostałości płyt i ich załadunek oraz transport. Powyższa usługa sklasyfikowana została przez Urząd Statystyczny w Łodzi pod symbolem PKWiU 45.25.62-00.90 "roboty budowlane specjalistyczne, pozostałe".

Należy zauważyć, iż powyższe usługi świadczone przez Pana dotyczące budynków niemieszkalnych nie zostały wymienione ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych jako zwolnione od podatku lub korzystające z preferencyjnej stawki VAT.

Zatem usługi te opodatkowane są stawką 22%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszą interpretacje wydano wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług.

Ponadto należy zaznaczyć, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączniki dołączone przez Pana do wniosku nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl