ITPP2/443-1066/09/EŁ - Możliwość odzyskania podatku naliczonego od zrealizowanego projektu nie związanego z czynnościami opodatkowanymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1066/09/EŁ Możliwość odzyskania podatku naliczonego od zrealizowanego projektu nie związanego z czynnościami opodatkowanymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 25 lutego 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania związanego z remontem świetlicy wiejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2009 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 25 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania związanego z remontem świetlicy wiejskiej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym, nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców, nie jest też podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie prowadzi działalności gospodarczej ani działalności odpłatnej, a jedynie statutową. Obecnie występuje o dotację z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 "Małe Projekty". Projekt związany będzie z remontem pomieszczenia przeznaczonego na świetlicę. W ramach remontu zostaną zakupione materiały budowlane oraz okna i drzwi. Efekty powstałe po wyremontowaniu pomieszczenia przeznaczonego na świetlicę nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Środki, które otrzyma Stowarzyszenie nie są środkami, o których mowa w § 8 pkt 3 i 4 oraz w § 7 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług za zakupione materiały budowlane do remontu świetlicy wiejskiej oraz z tytułu poniesionych kosztów biurowych i księgowych, związanych z prowadzeniem dokumentacji remontu świetlicy...

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w pkt 47 wniosku przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, § 8 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 7 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie jako organizacja nieprowadząca działalności gospodarczej nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Środki Stowarzyszenia na jego działalność, pochodzą jedynie ze składek członkowskich. W środowisku wiejskim, w którym działa, składki są symboliczne. Wyremontowana świetlica służyć będzie działalności statutowej Stowarzyszenia i nie będzie wynajmowana ani dzierżawiona, a co za tym idzie Stowarzyszenie nie będzie pozyskiwało żadnych dochodów z tytułu użytkowania świetlicy. Nie prowadzi działalności gospodarczej ani żadnej działalności odpłatnej, a jedynie działalność statutową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że przedmiotowe prawo, które nie ma bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Przepisy rozdziału 9 ww. rozporządzenia są odzwierciedleniem rozdziału 10 obowiązującego do dnia 30 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie niebędące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, złożyło wniosek o dotację z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 "Małe Projekty". Otrzymane środki będą przeznaczone na remont pomieszczenia przeznaczonego na świetlicę wiejską. W ramach remontu zostaną zakupione materiały budowlane oraz okna i drzwi. Po wyremontowaniu świetlica nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w oparciu o wskazane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, gdyż towary nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., ponieważ środki, które otrzyma nie będą środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl