ITPP2/443-1065a/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1065a/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2009 r., (data wpływu 28 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych świadczonych na rzecz kontrahenta z Niemiec - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych świadczonych na rzecz kontrahenta z Niemiec.

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka, zarejestrowany podatnik VAT czynny posiadający nadany NIP UE, świadczy m.in. usługi zagospodarowania odpadów poprzez unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych i innych w ramach posiadanych decyzji: z dnia 15 lipca 2005 r. wydanej przez Wojewodę udzielającej Pozwolenia Zintegrowanego dla instalacji: ("T"), ("U"), ("UZ"), ("SO"), ("O") oraz z dnia 26 września 2007 r. rozszerzającej powyższe pozwolenie. Unieszkodliwianie odpadów dokonywane jest we własnych instalacjach, w tym m.in. w instalacji do termicznej obróbki odpadów tj. instalacji "T" zlokalizowanej na terenie firmy.

W październiku 2008 r. niemiecka firma (posiadająca siedzibę w Niemczech), rozliczająca się jako podatnik od wartości dodanej, zleciła Spółce zagospodarowanie odpadów niebezpiecznych, podając dla rozliczeń z tego tytułu numer NIP UE. W tym celu przetransportowano odpady od polskiej firmy na trasie S. - G. Po dokonaniu unieszkodliwienia odpadów powstałe pozostałości nie opuszczają terytorium kraju i nie są przekazywane odbiorcy usług. Pozostałości powstałe w wyniku unieszkodliwiania odpadów są przekazywane na składowisko na terytorium kraju. Wskazany wyżej transport stanowił usługę pomocniczą dla usługi unieszkodliwiania sklasyfikowanej wg PKWiU 90.02. Spółka obciążyła niemiecką firmę fakturą VAT doliczając do wartości netto usługi podatek od towarów i usług ze stawką 7%. Odbiorca niemiecki zakwestionował ten sposób obciążenia, powołując się na art. 21 ust. 1 lit. (b) Szóstej Dyrektywy Rady, sugerując, iż w tej sytuacji odbiorca jest zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług, a Spółka powinna wystawić fakturę z adnotacją, że podatek rozliczany jest przez odbiorcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka postąpiła słusznie wystawiając fakturę z doliczonym podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do wykonanej czynności na rzecz podmiotu niemieckiego Spółka słusznie doliczyła do wartości netto usługi podatek od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług, dla określenia miejsca ich opodatkowania należy - w oparciu o przepisy wymienionej ustawy - ustalić miejsce ich świadczenia.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W art. 27 ust. 2-6 oraz w art. 28 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał, dla którego rodzaju usług miejsce ich świadczenia jest inne niż wynika to z ogólnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy. Do tego typu usług zaliczone zostały: usługi związane z nieruchomościami, usługi transportowe (w tym wewnątrzwspólnotowego transportu), usługi w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki, usługi pomocnicze do usług transportowych, wyceny majątku rzeczowego ruchomego, usługi na ruchomym majątku rzeczowym oraz tzw. usługi niematerialne.

Przepis art. 41 ust. 1 stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 powołanej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, w pozycji 153 wymieniono usługi z grupowania PKWiU 90.0 "Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne".

W oparciu o art. 106 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi unieszkodliwiania odpadów (sklasyfikowane wg PKWiU 90.02) na rzecz kontrahenta niemieckiego podającego numer NIP UE. Powstałe pozostałości nie opuszczą terytorium kraju.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje zwrotu "usługa na ruchomym majątku rzeczowym". W związku z tym należy go interpretować w oparciu o wykładnię językową, jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, w celu nadania jemu nowej postaci, przy jednoczesnym zachowaniu walorów - charakteru ruchomego majątku rzeczowego. Wobec powyższego tut. organ stwierdza, iż wykonywane przez Spółkę usługi unieszkodliwiania odpadów nie stanowią usług na ruchomym majątku.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że ustawodawca wśród wyjątków od ogólnej zasady dotyczącej miejsca świadczenia usług wymienionych w art. 27 ust. 2-6 oraz w art. 28 powołanej ustawy, nie wskazał usług unieszkodliwiania odpadów. W związku z powyższym miejscem ich świadczenia i opodatkowania - zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy - jest państwo, w którym świadczący posiada siedzibę.

Reasumując, w świetle powołanych przepisów usługi unieszkodliwiania odpadów świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahenta z Niemiec podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Wobec powyższego Wnioskodawca prawidłowo wystawił fakturę VAT z podatkiem należnym w wysokości 7%.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl