ITPP2/443-1063/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1063/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją operacji p.n. "Budowa boisk sportowych trawiastych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. Gmina złożyła wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją operacji p.n. "Budowa boisk sportowych trawiastych".

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie stanowiącym jego uzupełnienie przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach działania 313,322, 323 "Odnowa i rozwój sił" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie realizacji operacji "Budowa boisk sportowych trawiastych". Refundacji będą podlegać koszty kwalifikowane poniesione przez Gminę. Za koszt kwalifikowany uznany będzie podatek od towarów i usług (VAT), jeśli nie będzie on podlegał zwrotowi, zgodnie z zasadą określoną w art. 71 ust. 3 lit. a) Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277.1 z późn. zm.).

W przypadku braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją tego zadania, a więc uznania go przez odpowiednie instytucje za koszt kwalifikowany, Gmina uzyska możliwość odzyskania go w ramach ww. programu.

Wybudowane boiska sportowe - trawiaste, służyć będą wykonywaniu ustawowych zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), czyli będą udostępniane nieodpłatnie i bezumownie mieszkańcom Gminy, organizacjom pozarządowym działającym na terenie Gminy oraz jednostkom organizacyjnym Gminy na cele sportowo-rekreacyjne. Zatem na wytworzonym mieniu (boiska sportowe trawiaste) Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności opodatkowanej.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Urząd Gminy, który w składanych przez siebie deklaracjach VAT-7 rozlicza czynności opodatkowane w imieniu Gminy, która nie jest zarejestrowana odrębnie jako podatnik podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia bądź zwrotu naliczonego podatku od towarów i usług związanego z realizacją operacji "Budowa boisk sportowych trawiastych".

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania Gminy obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

W zakresie w jakim Gmina realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa (ustawa o samorządzie gminnym), nie posiada w tym zakresie statusu podatnika podatku od towarów i usług, a tym samym w tym zakresie nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu i nie przysługuje Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w zakupach związanych z wykonywaniem tych czynności.

Niezależnie od powyższego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...). Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W przedmiotowej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje.

W konsekwencji, przedmiotowe zadanie po zrealizowaniu nie będzie związane z czynnościami opodatkowanymi i Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku.

Zatem podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie z PROW będzie kosztem kwalifikowanym.

W piśmie z dnia 12 stycznia Wnioskodawca uzupełnił swoje stanowisko w skazując w nim, że w myśl § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Natomiast w myśl § 8 ust. 4 ww. rozporządzenia, Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

* z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z tym, iż Gmina nie będzie dokonywała nabycia towarów i usług za środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w cytowanym wyżej § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, bowiem pochodzić one będą z budżetu Unii Europejskiej, nie będzie Jej również przysługiwał zwrot podatku naliczonego przewidziany w § 24 ust. 1 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl