ITPP2/443-1048/13/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1048/13/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Z." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 grudnia 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Z.".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. We wrześniu 2013 r. otrzymała informację na temat pozytywnej decyzji o przyznaniu dofinansowania w ramach "Programu wyrównywania różnic między regionami II" ze środków PFRON w kwocie 80.000,00 zł na realizację, w ramach obszaru D ww. programu projektu pn. "Z.". Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (dalej: "MOPS") jest jednostką organizacyjną Gminy. Realizuje zadania własne Gminy i zadania ustawowe zlecone Gminie zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi pomocy społecznej i innymi przekazanymi do kompetencji pomocy społecznej. Zadania MOPS w zakresie pomocy społecznej obejmują w szczególności:

1.

pomoc środowiskową, w tym:

a.

rozpoznawanie i ocenę potrzeb osób i rodzin oczekujących wsparcia i wymagających pomocy społecznej,

b.

udzielanie niezbędnej pomocy osobom i rodzinom oraz doprowadzenie do ich usamodzielnienia,

c.

udzielanie prawem przewidzianej pomocy materialnej,

d.

pobudzanie osobistej aktywności w zaspakajaniu indywidualnych potrzeb w zakresie pomocy społecznej,

e.

wykonywanie innych zadań określonych uchwałami Rady Miasta i zarządzeniami Prezydenta,

f.

wykonywanie zadań w zakresie pomocy społecznej zleconych Gminie przez administrację rządową oraz zadań należących do obowiązków Gminy, zgodnie z ustawą o pomocy społecznej,

2.

pomoc instytucjonalną, w tym:

a.

rozpoznawanie potrzeb w zakresie udzielania pomocy w formie zorganizowanej w wyspecjalizowanych do tego jednostkach,

b.

współpracę w zakresie tworzenia nowych niezbędnych jednostek organizacyjnych,

c.

zabieganie o przyznanie odpowiednich środków finansowych na pokrycie kosztów działalności podstawowej i administracyjno-gospodarczej,

d.

występowanie do Rady Miasta z wnioskiem o utworzenie nowych jednostek organizacyjnych działających w obrębie Gminy,

3.

współpracę z organizacjami pozarządowymi oraz z organizacjami kościelnymi o charytatywnym charakterze w zakresie realizowanych przez nie zadań pomocy społecznej.

Są to więc zadania statutowe. MOPS nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dniu 2 października 2013 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu (80.000,00 zł). Gmina posiada środki własne przeznaczone na realizację zadania w kwocie 32.000,00 zł, natomiast MOPS dotację państwową w kwocie 20.000,00 zł. Po faktycznym otrzymaniu dofinansowania Gmina przekaże środki na konto MOPS. Przetarg na nabycie mikrobusu ogłosi MOPS i na niego zostanie wystawiona faktura zakupu. Samochód będzie służył tylko i wyłącznie do realizacji zadań statutowych, nie będzie wynajmowany, a tym samym nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych - podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych - podopiecznych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, gdyż mikrobus ten nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli nie zostanie spełniona dyspozycja art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina wskazała, że - zgodnie z ww. przepisem - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto wskazała, że faktura dokumentująca nabycie ww. mikrobusu zostanie wystawiona na MOPS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z dyspozycji przepisu art. 86 ust. 1 tej ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ - jak wynika z wniosku - to nie Gmina będzie jego nabywcą, a faktura dokumentująca nabycie mikrobusu zostanie wystawiona na MOPS. Ponadto brak będzie związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl