ITPP2/443-1045b/09/AD - Stawka podatku obowiązująca na towary związane z wyposażeniem pensjonatu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1045b/09/AD Stawka podatku obowiązująca na towary związane z wyposażeniem pensjonatu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniach 1 i 18 lutego (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej na towary związane z wyposażeniem pensjonatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. został złożony wniosek, przekazany według właściwości przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, uzupełniony w dniach 1 i 18 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej na towary związane z wyposażeniem pensjonatu.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z przygotowywanym preliminarzem kosztów dla przyszłego zadania inwestycyjnego umownie nazwanego "Budynek pensjonatu (kategoria obiektu XIV) - pomieszczenia na czasowy wynajem, w którym ma się odbywać pobytowe leczenie oraz prowadzona będzie rehabilitacja połączona z całodobową opieką zdrowotną i pielęgniarską oraz rekreacją, głównie dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z wbudowanymi dwoma lokalami mieszkalnymi przeznaczonymi dla zatrudnionego personelu, częściowo podpiwniczonego wraz z wewnętrzną linią zasilającą, przyłączem kanalizacji sanitarnej i ogrodzeniem zewnętrznym terenu; na działce budowlanej położonej na terenie wiejskim..."

Zamierza Pan wyposażyć obiekt w następujące towary: meble, łóżka dla pensjonariuszy, zmianę pościeli, czajniki bezprzewodowe, odbiorniki radiowe i telewizyjne, dywany, firany, lustra, wyposażenie kuchni i jadalni (naczynia stołowe, sztućce) oraz sprzęt do utrzymania czystości w obiekcie i na jego terenie, a także w sprzęt do rehabilitacji ruchowej np. Ugul, Sollux, do masażu, cykloergometry, aparaty do pomiaru RR (ciśnienia tętniczego), słuchawki lekarskie, defibrylatory, aparat Ambu, laryngoskop z kompletem rurek, szafy lekarskie, kozetki, wagi lekarskie, łóżka lekarskie szt. 30, rękawice chirurgiczne. Wymieniony wyżej sprzęt medyczny, to wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, występujące bez względu na symbol PKWiU.

Wskazane towary będą nabyte jednorazowo i potem w ramach bieżącej eksploatacji nastąpi ich wymiana i konserwacja.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zamiarem nabycia towarów związanych z wyposażeniem obiektu możliwe będzie zastosowanie obniżonej, 7% stawki podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, towary związane z wyposażeniem obiektu objęty byłyby obniżoną, 7% stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Co do zasady stawka podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%. Jednak zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 106 wskazanego załącznika, wymienione zostały wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy przywoływanej ustawy, nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji i kwalifikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych, przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć

-

który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez niewspomagane.

Artykuł 4 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że do obrotu i do używania mogą być wprowadzone wyroby medyczne spełniające wymagania określone w ustawie. Z kolei z przepisu art. 16 ust. 1 i 2 wynika, że wyrób medyczny wprowadzony do obrotu i do używania musi spełniać określone dla niego wymagania zasadnicze, a jego wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel, przed wprowadzeniem do obrotu, jest obowiązany do przeprowadzenia oceny zgodności z określonymi dla tego wyrobu wymaganiami zasadniczymi.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy, do obrotu i do używania mogą być wprowadzane wyroby medyczne oznakowane znakiem CE. Stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy znakiem CE nie oznacza się wyrobu medycznego wykonywanego na zamówienie, przeznaczonego do badań klinicznych.

W oparciu o art. 15 ustawy, klasyfikację i kwalifikację wyrobu medycznego przeprowadza wytwórca. Zasadą jest, że podatnik sam kwalifikuje sprzedawane przez siebie towary do wyrobów medycznych.

Na podstawie art. 52 ustawy, podmiot wprowadzający wyrób medyczny do obrotu jest zobowiązany do zgłoszenia wyrobu do Rejestru wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie do obrotu i do używania, prowadzonego, zgodnie z art. 51 tej ustawy, przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Jeżeli w myśl ustawy o wyrobach medycznych sprzedane towary stanowią wyroby medyczne dopuszczone do obrotu na terytorium kraju - tym samym spełnią wymóg określony w poz. 106 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego - na podstawie art. 41 ust. 2 tej ustawy - ma do ich sprzedaży zastosowanie stawka 7%. Jeżeli natomiast nie spełnią powyższego warunku ich sprzedaż winna być opodatkowana stawką podstawową, tj. 22%.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pan wybudować obiekt, umownie nazwany pensjonatem, w którym odbywać się ma pobytowe leczenie oraz prowadzona będzie rehabilitacja połączona z całodobową opieką zdrowotną i pielęgniarską oraz rekreacją, głównie dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z wbudowanymi dwoma lokalami mieszkalnymi przeznaczonymi dla zatrudnionego personelu, częściowo podpiwniczonego wraz z wewnętrzną linią zasilającą, przyłączem kanalizacji sanitarnej i ogrodzeniem zewnętrznym terenu. Obiekt ten zamierza Pan wyposażyć między innymi w meble, łóżka dla pensjonariuszy, pościel, czajniki bezprzewodowe, odbiorniki radiowe i telewizyjne, dywany, firany, lustra, wyposażenie kuchni i jadalni (naczynia stołowe, sztućce) oraz sprzęt do rehabilitacji ruchowej, masażu, cykloergometry, aparaty do pomiaru ciśnienia, słuchawki lekarskie, defibrylatory, laryngoskop z kompletem rurek itp. Wymieniony wyżej sprzęt medyczny będzie wyrobem medycznym, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonym do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że nabywać Pan będzie towary związane z wyposażeniem obiektu zarówno niebędące wyrobami medycznymi (np. pościel, firany, lustra, itp.), jak i towary, które mogą spełniać wymogi określone w poz. 106 zał. Nr 3 do ustawy (np. słuchawki lekarskie, aparaty do pomiaru ciśnienia, defibrylatory, itp.).

W konsekwencji towary niebędące wyrobami medycznymi podlegać będą opodatkowaniu 22% stawką podatku, natomiast towary, które będą spełniały warunki określone w poz. 106 zał. Nr 3 do ustawy lub w poz. 70-104 tego załącznika, o ile sklasyfikowane będą wg wymaganego PKWiU, będą opodatkowane 7% stawką podatku.

Jednocześnie mając na uwadze fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest podmiot nabywający towary związane z wyposażeniem pensjonatu, zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla sprzedawcy, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Wskazuje się, że kwestię dotyczącą stawki podatku obowiązującej dla robót związanych z budową pensjonatu, rozstrzygnięto w interpretacji znak ITPP2/423-1045a/09/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl