ITPP2/443-1045a/09/AD - Stawka podatku VAT obowiązująca dla robót związanych z budową pensjonatu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1045a/09/AD Stawka podatku VAT obowiązująca dla robót związanych z budową pensjonatu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 3 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniach 1 i 18 lutego (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla robót związanych z budową pensjonatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2009 r. został złożony wniosek, przekazany według właściwości przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, uzupełniony w dniach 1 i 18 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla robót związanych z budową pensjonatu.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z przygotowywanym preliminarzem kosztów dla przyszłego zadania inwestycyjnego umownie nazwanego "Budynek pensjonatu (kategoria obiektu XIV) - pomieszczenia na czasowy wynajem, w którym ma się odbywać pobytowe leczenie oraz prowadzona będzie rehabilitacja połączona z całodobową opieką zdrowotną i pielęgniarską oraz rekreacją, głównie dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z wbudowanymi dwoma lokalami mieszkalnymi przeznaczonymi dla zatrudnionego personelu, częściowo podpiwniczonego wraz z wewnętrzną linią zasilającą, przyłączem kanalizacji sanitarnej i ogrodzeniem zewnętrznym terenu; na działce budowlanej położonej na terenie wiejskim..." Przewidywana kategoria obiektu KOB 113. Ze względu na charakter tego obiektu Wnioskodawca nie chce, aby nazwać go Domem Pomocy Społecznej. Ma to być budynek o określonym, wysokim standardzie wyposażenia, wyglądzie zewnętrznym i architekturze wnętrz. Personel medyczny będzie posiadał wysokie kwalifikacje. Obsługa pielęgniarska będzie odbywać się w systemie całodobowym, a świadczone usługi mają charakteryzować się wysoką jakością. Dominować mają pokoje jedno i dwuosobowe, które osoby starsze mogą wynajmować na czas nieograniczony. Czas pobytu poszczególni klienci mogą regulować dowolnie. Jednorazowo zakwaterowaniu może podlegać do 50 osób. Z uwagi na to, aby nie było skojarzeń z DPS-em, jak też ze względów marketingowych umownie przyjęto nazwę pensjonatu dla tego obiektu. Jednak należy w docelowym układzie zakładać funkcjonowanie tego obiektu jako budynek instytucji ochrony zdrowia, w którym świadczone będą usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską głównie dla osób starszych. Obiekt w całości będzie dostosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne i będzie gwarantował możliwość zakwaterowania takich osób.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy dla przyszłej realizacji tego obiektu (wykonania robót budowlano-instalacyjnych) istnieje możliwość zastosowania obniżonej, 7% stawki podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja budynku mogłaby się odbywać według stawki obniżonej 7% jak dla budynków instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.

Z regulacji art. 41 ust. 12 ustawy wynika, że 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - w myśl ust. 12a cyt. przepisu - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

*

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

*

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Przepis ust. 12c powołanego artykułu stanowi, że w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto, zgodnie z § 37, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

*

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy zwrócić uwagę na art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy wskazać, że zgodnie z zarządzeniem Nr 70 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 25 października 1989 r. w sprawie Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. Urz. GUS Nr 32, poz. 77), budynki mieszkalne rodzinne - stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w podzbiorze 111-114 obejmują: budynki mieszkalne wielorodzinne - budynki obejmujące samodzielne lokale mieszkalne przeznaczone do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych ludności, przy czym podzbiór 113 dotyczy budynków mieszkalnych wielorodzinnych od 6 do 11 kondygnacji.

Z kolei zgodnie z rozporządzeniem, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2000 r., Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w art. 2 pkt 12, to:

*

budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;

*

budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112);

*

budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl powołanego wyżej rozporządzenia do klasy 1264 zalicza się: Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej.

Klasa ta obejmuje:

1.

budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

2.

sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

3.

szpitale kliniczne,

4.

szpitale więzienne i wojskowe,

5.

budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

6.

budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje: Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (1130).

Powyższy zapis wskazuje, że "Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp." stanowią odrębną od obiektów budownictwa mieszkaniowego grupę budynków.

Obecnie obowiązujące rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, w oparciu o które klasyfikuje się budynki dla potrzeb zastosowania preferencyjnej, 7% stawki podatku od towarów i usług, zawiera w swojej treści klucz powiązań pomiędzy KOB a PKOB. Wynika z niego, że obiektom budowlanym sklasyfikowanym w podzbiorze 113 KOB odpowiadają budynki objęte klasyfikacją 1122 PKOB.

Ponadto wskazuje się, iż zgodnie z przepisami tego rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pan wybudować obiekt, umownie nazwany pensjonatem, który sklasyfikowany będzie w podzbiorze KOB 113. W budynku tym odbywać się będzie pobytowe leczenie oraz prowadzona będzie rehabilitacja połączona z całodobową opieką zdrowotną i pielęgniarską oraz rekreacją, głównie dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z wbudowanymi dwoma lokalami mieszkalnymi przeznaczonymi dla zatrudnionego personelu, częściowo podpiwniczonego wraz z wewnętrzną linią zasilającą, przyłączem kanalizacji sanitarnej i ogrodzeniem zewnętrznym terenu. Będzie to budynek o określonym, wysokim standardzie wyposażenia, wyglądzie zewnętrznym i architekturze wnętrz. Zatrudniony personel medyczny będzie posiadł wysokie kwalifikacje, a obsługa pielęgniarska odbywać się będzie w systemie całodobowym. Dominować mają pokoje jedno i dwuosobowe, które osoby starsze mogą wynajmować na czas nieograniczony. Obiekt w całości będzie dostosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne i będzie gwarantował możliwość zakwaterowania takich osób.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile budynek pensjonatu spełniał będzie definicję obiektu budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, realizacja zadania inwestycyjnego polegającego na jego budowie korzystać będzie z 7% stawki podatku. Natomiast roboty budowlane wykonywane poza bryłą budynku, dotyczące między innymi przyłączy kanalizacji sanitarnej i ogrodzenia, podlegać będą opodatkowaniu 22% stawką, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

Pomimo potwierdzenia stanowiska Pana dotyczącego prawa do zastosowania 7% stawki podatku dla usług związanych z budową ww. obiektu ze względu na fakt, że prawo do skorzystania z preferencyjnej stawki wywiódł Pan z uprawnienia dotyczącego budowy budynków instytucji ochrony zdrowia świadczącej usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych - stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o podaną przez Wnioskodawcę klasyfikację. Podkreślić należy, iż kwestia dotycząca zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Jednocześnie mając na uwadze fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest podmiot realizujący zadanie inwestycyjne (budowa pensjonatu), zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie ma mocy wiążącej dla nabywcy tego obiektu, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Wskazuje się, że kwestię dotyczącą stawki podatku obowiązującej na towary związane z wyposażeniem pensjonatu, rozstrzygnięto w interpretacji znak ITPP2/423-1045b/09/AD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl