ITPP2/443-1045/13/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1045/13/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu opłaty za przesyłkę towarów w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawarcia umowy w imieniu i na rzecz nabywcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu opłaty za przesyłkę towarów w przypadku posiadania pełnomocnictwa do zawarcia umowy w imieniu i na rzecz nabywcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na wysyłkowym handlu towarami za pośrednictwem portalu aukcyjnego.... Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a podatek dochodowy rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Sprzedaż ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej. Nabyte towary dostarczane są do kupującego za pośrednictwem dostawcy. Każdy kupujący ponosi koszt zakupionego towaru oraz koszty przesyłki. Klienci mają do wyboru przesyłkę za pośrednictwem Poczty lub firmy kurierskiej. Zamierza Pan zawrzeć w regulaminie sprzedaży zapis o tym, że kupujący dokonując nabycia na Pana aukcji udziela Panu pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z dostawcą, w celu przesłania mu za pośrednictwem poczty nabytego towaru, a przekazane na ten cel środki nie stanowią Pana dodatkowego dochodu. Zgodnie z tym zapisem, kupujący przekazuje Panu, oprócz kwoty za nabyty przedmiot, również środki na pokrycie kosztów związanych z wysyłką tego przedmiotu za pośrednictwem wybranego przez kupującego dostawcy. Równowartość opłaty za przesyłkę pocztową stanowi zwrot kosztu poniesionego w imieniu nabywcy. Na aukcji znajdzie się również zapis mówiący o tym, że dokonując nabycia towaru na Pana aukcji kupujący zapoznał się z regulaminem oraz akceptuje jego wszystkie zapisy, łącznie z pełnomocnictwem do zawarcia w jego imieniu umowy o dostawę nabytych przez niego towarów. Kwoty otrzymane jako zwrot kosztów przesyłki będą dokładnie odpowiadały kwotom, jakie będzie Pan w imieniu kupującego wpłacał dostawcy za dostawę towarów. W razie otrzymania kwot wyższych, będzie Pan nadwyżkę zwracał na rachunek bankowy kupującego lub w inny sposób, zgodnie z życzeniem kupującego. Nie będzie Pan pobierał żadnych dodatkowych opłat za zawieranie umowy dostawy towarów w imieniu kupującego. Kupujący może zamiast Poczty, jako dostawcy, wybrać firmę kurierską. Z firmą kurierską ma Pan podpisaną umowę, dzięki której kurierzy odbierają od Pana codziennie w umówionych godzinach przesyłki. Dzięki tej umowie otrzymuje Pan również rabat na świadczone przez firmę kurierską usługi. Firma kurierska wystawia Panu również fakturę za wykonane przez nią dostawy Pana towarów do kupujących. Faktura ta nie będzie ujmowana w żadnej ewidencji podatkowej prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Faktury te będzie Pan przechowywał jedynie w celu ewentualnych reklamacji u dostawcy, jako dowód zawarcia umowy przesyłki kurierskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymany zwrot kosztów przesyłki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, posiadając stosowne pełnomocnictwo od kupującego, będzie działał w imieniu i na jego rzecz, w związku z czym podjęte w tym zakresie działania nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wykonywane będą bowiem przez Pana (dostawcę) na rzecz nabywcy, którego będzie pełnomocnikiem. Wskazał Pan, że pełnomocnictwo jest umocowaniem do działania w cudzym imieniu, opartym na oświadczeniu reprezentowanego. Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, że w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Pełnomocnictwo nie będzie domniemane, gdyż zostanie udzielone przez nabywcę poprzez akceptację regulaminu sprzedaży (regulaminu aukcji allegro). Pobrana przez Pana opłata będzie więc wyłącznie zwrotem kosztów usługi wykonanej w imieniu nabywcy, co nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo wskazał Pan, że usługi świadczone przez Pocztę są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast usługi świadczone przez kuriera podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, który przy nabyciu usługi kurierskiej jest płacony przez kupującego Pana towary, ale za Pana pośrednictwem, jako pełnomocnika. Jako sprzedający, nie będzie Pan wykazywał podatku od towarów i usług od usług kurierskich, jako podatku naliczonego, ponieważ będzie działał w imieniu i na rzecz kupującego, a nie we własnym imieniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 29 ust. 1 tej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do brzmienia art. 79 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347, str. 1 z późn. zm.), podstawa opodatkowania nie obejmuje następujących elementów:

a.

obniżek cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

b.

opustów i obniżek cen udzielonych nabywcy lub usługobiorcy i uwzględnionych w momencie transakcji;

c.

kwot otrzymanych przez podatnika od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, a zaksięgowanych przez podatnika na koncie przejściowym.

Podatnik musi przedstawić dowód na rzeczywistą kwotę kosztów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. c, i nie może odliczyć VAT, który w danym przypadku mógł zostać naliczony.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, zwalnia się od podatku powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora obowiązanego do świadczenia takich usług, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Powołany art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy stanowi odzwierciedlenie uregulowania zawartego w art. 132 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady, w myśl którego zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają świadczenie usług przez pocztę państwową i dostawa towarów z tymi usługami związana, z wyjątkiem przewozu osób i usług telekomunikacyjnych.

Powyższe zwolnienie przewidziane w ustawie o podatku od towarów i usług ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez powołaną do tego instytucję (operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych).

Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie "refaktury"). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług operatora obowiązanego do świadczenia powszechnych usług pocztowych, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak, ze względu na świadczący ją podmiot, usługą wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy, co oznacza, że nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98-109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 tego Kodeksu.

Zgodnie z art. 95 § 1 ww. Kodeksu, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

W myśl § 2 powyższego artykułu, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

Stosownie do brzmienia art. 96 Kodeksu, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Należy wskazać, że pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, że w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na wysyłkowym handlu towarami za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedaż ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej. Nabyte towary dostarczane są do kupującego za pośrednictwem dostawcy przesyłek. Każdy kupujący ponosi koszt zakupionego towaru oraz koszty przesyłki. Klienci mają do wyboru przesyłkę za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej. Zamierza Pan zawrzeć w regulaminie sprzedaży zapis o tym, że kupujący dokonując nabycia na Pana aukcji udziela Panu pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z dostawcą przesyłek, w celu przesłania mu nabytego towaru, a przekazane na ten cel środki nie stanowią Pana dodatkowego dochodu. Zgodnie z tym zapisem, kupujący przekazuje Panu, oprócz kwoty za nabyty przedmiot, również środki na pokrycie kosztów związanych z wysyłką tego przedmiotu za pośrednictwem wybranego przez kupującego dostawcy. Równowartość opłaty za przesyłkę pocztową stanowi zwrot kosztu poniesionego w imieniu nabywcy. Firma kurierska wystawia Panu faktury za wykonane przez nią dostawy towarów do kupujących. Jako sprzedający, nie będzie Pan wykazywał podatku od towarów i usług od usług kurierskich, jako podatku naliczonego, ponieważ będzie działał w imieniu i na rzecz kupującego, a nie we własnym imieniu. Na aukcji znajdzie się również zapis mówiący o tym, że dokonując nabycia towaru na Pana aukcji kupujący zapoznał się z regulaminem oraz akceptuje jego wszystkie zapisy, łącznie z pełnomocnictwem do zawarcia w jego imieniu umowy o dostawę nabytych przez niego towarów. Kwoty otrzymane jako zwrot kosztów przesyłki będą dokładnie odpowiadały kwotom, jakie będzie Pan w imieniu kupującego wpłacał dostawcy za dostawę towarów. W razie otrzymania kwot wyższych, będzie Pan nadwyżkę zwracał na rachunek bankowy kupującego lub w inny sposób, zgodnie z życzeniem kupującego. Nie będzie Pan pobierał żadnych dodatkowych opłat za zawieranie umowy dostawy towarów w imieniu kupującego.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro na podstawie pełnomocnictwa będzie Pan zawierał umowę o świadczenie usług pocztowych lub kurierskich w imieniu i na rzecz nabywcy towaru, to otrzymywana przez Pana kwota na poczet tych usług nie będzie stanowiła kwoty należnej, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, z tytułu sprzedaży. W takim przypadku nie będzie Pan świadczył usługi pocztowej (kurierskiej), a będzie ją nabywał od operatorów bezpośrednio kupujący.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl