ITPP2/443-1042/09/AJ - Uprawnienie fundacji do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1042/09/AJ Uprawnienie fundacji do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2009 r. (data wpływu 2 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w roku 2009".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja nabyła osobowość prawną i rozpoczęła działalność statutową z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego tj. w dniu 1 czerwca 2009 r. Zgodnie ze statutem nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dniu 30 października 2009 r. zawarta została umowa z Samorządem Województwa, na mocy której Fundacja otrzyma pomoc z publicznych środków krajowych i wspólnotowych na realizację operacji w ramach PROW 2007-2013, oś 4 "Leader", działanie 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W trakcie realizacji projektu będą prowadzone działania mające na celu aktywizację mieszkańców na obszarze GD, budowę kapitału społecznego na obszarze objętym Lokalna Strategią Rozwoju, poprzez to pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru GD - zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy GD. W trakcie realizacji operacji Fundacja będzie ponosiła koszty administracyjne: zatrudnienie osób, wynajem pomieszczeń, zakup sprzętu, opłaty związane z funkcjonowaniem biura GD. Wydatki na zakup towarów i usług w celu realizacji programu są objęte podatkiem od towarów i usług i będą zrefundowane z pomocy przyznanej w ramach PROW 2007-2013. W związku z realizacją ww. programu Fundacja nie będzie osiągać żadnych przychodów. We wnioskach o płatność Fundacja będzie wnioskowała o objecie kosztami kwalifikowanymi (podlegającymi refundacji) kwoty podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja ma możliwość uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług bądź, odliczenia tego podatku z tytułu zakupów związanych z realizacją przedmiotowego programu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a także z uwagi na fakt, iż nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego przy realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, osi 4 "Leader", działanie 4.3.1 "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku Fundacja wystąpi o zrefundowanie tego podatku w ramach kosztów kwalifikowanych, ze środków pomocowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Środki finansowe na realizację operacji przeznaczone będą na pokrycie kosztów administracyjnych (zatrudnienie pracowników, wynajem pomieszczeń, zakup sprzętu, opłaty związane z funkcjonowaniem biura GD).

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie jest podatnikiem oraz - jak wskazano we wniosku - pomoc finansowa nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, co wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację działania nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl