ITPP2/443-1039/13/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-1039/13/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

OSP złożyło wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej na operację pod nazwą "XXX" z zakresu "Małych projektów", w ramach działania 4.13 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zamierza zrealizować przedsięwzięcie polegające na zorganizowaniu dwudniowego jubileuszu powstania jednostki. Operacja obejmuje wynajem ośrodka wypoczynkowego, zakup medali pamiątkowych, materiałów biurowych i tonerów do drukarki. Przeprowadzenie operacji wpisuje się w cele Lokalnej Strategii Rozwoju LGD. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, dopuszcza się uznanie podatku od towarów i usług za kwalifikowany, w sytuacji, gdy nie można go odzyskać. W wyniku realizacji operacji nie osiągnie żadnych dochodów, nie stanie się czynnym "płatnikiem" podatku od towarów i usług. Przedsięwzięcie nie będzie generowało przychodów, nie przewiduje się dochodów. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej. Interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma prawo do odliczania lub uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług naliczonego przy nabyciu towarów i usług w trakcie realizacji projektu pod nazwą "XXX" w ramach działania 4.13 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" w zakresie małych projektów, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-201 3, Oś 4 LEADER.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczania podatku od towarów i usług, ponieważ prowadzona działalność statutowa nie jest opodatkowana. Podatek ten jest kosztem kwalifikowanym zamierzonej operacji, ponieważ w świetle ustawy o podatku od towarów i usług działalność statutowa OSP jest zwolniona od podatku. OSP podniosła, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1_ lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. OSP stwierdziła, że z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem oraz odliczenie podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Wskazała, że zgodnie z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Ponownie stwierdziła, że zamierza zrealizować przedsięwzięcie polegające na zorganizowaniu dwudniowego jubileuszu powstania jednostki. Operacja obejmuje wynajem ośrodka wypoczynkowego, zakup medali pamiątkowych, materiałów biurowych i tonerów do drukarki i wpisuje się w cele Lokalnej Strategii Rozwoju LGD. W wyniku realizacji operacji nie stanie się czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Przedsięwzięcie nie będzie generowało dochodów. OSP stwierdziła, że z uwagi na opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione obydwa podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz dokonane zakupy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizowanego projektu. Ponadto nie będzie miała również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 cyt. ustawy. Podniosła, że w zakresie przedmiotowego projektu nie będzie również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. OSP stwierdziła, że wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Wskazała, że jeśli nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl